Contact Us

 

FOOD AND WELLNESS

Struikheiweg 16
1406 TK  Bussum
T 06 50525049
E  info@foodandwellness.nl

 

Volg ons op Twitter!FacebookLinkedInpinterestInstagram

Corinne van Acht

E-mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
goodluckGelukkiger worden door je leefstijl … kan dat?
Geluk zit in jezelf.  Volgens het boeddhisme is geluk: tevreden zijn met wat er NU is. Geluk zit in je en is je oorsprong. Een gelukkig gevoel wordt gekenmerkt door tevredenheid en vrede met zichzelf en de wereld. Pas als je helemaal jezelf kunt zijn en zowel geestelijk en lichamelijk in balans, dan ben je gelukkig. Geluk betekent ook: kunnen kiezen, beslissen, samenzijn met anderen en er voor hen zijn. Geluk betekent je bewust zijn van jezelf en je verbonden voelen met mensen die je lief zijn zoals vrienden en familie. Geluk is leren ZIJN, leren omgaan en leren betrokken te zijn. Positief te denken is daarbij essentieel. We hebben het geluk om in een land als Nederland te mogen leven want het leven is er goed, en daarom staat zij ook in de top 10 van gelukkige landen. Onderzoek wijst uit dat erfelijke aanleg voor 50% je geluk bepaalt, 10% zijn de omstandigheden waarin je leeft en 40% kun je zelf bepalen. Je kunt je eigen geluk bepalen door eigen keuzes, inzet en dankbaarheid. Geluk ontstaat in jezelf doordat je dankbaar bent voor datgene wat je krijgt en gekregen hebt zoals gezondheid, een mooi lichaam, vriendschap, elektriciteit, verwarming of lekker eten.

Naar aanleiding van het vorige onderzoek uit 2013 is ook dit jaar weer een cliënttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Onlangs zijn alle cliënten die van oktober 2013 tot juni 2014 onder behandeling zijn geweest bij Voedingsadviesbureau Food and Wellness ondervraagd door middel van een online enquête. Cliënten die onder behandeling zijn  of waren bij Voedingsadviesbureau Food and Wellness hebben een bericht ontvangen om hun medewerking te verlenen aan een online cliënttevredenheidsonderzoek. De uitslag van deze enquête kan bijdragen aan een verbetering van de kwaliteit van de behandeling om zo te voldoen aan de verwachtingen en wensen van u als cliënt. Nogmaals hartelijk dank voor het invullen!

goed vet is gezondNaast koolhydraten en eiwitten zijn vetten in je voeding een belangrijke bron van energie. Vet levert 2 keer zoveel energie als eiwit of koolhydraten. Dagelijks gezond vet in je voeding is goed voor een gezond lichaam met een gezond gewicht.  Vet is namelijk nodig als bouwstof voor hersenen, zenuwen en hormonen. Daarnaast bevat vet ook de vitamines A, D, E, K. Deze vitamines zijn alleen oplosbaar in vet en niet in water. Bovendien kan het lichaam kan zelf ook bepaalde vetzuren maken maar er zijn ook vetzuren die alleen met de voeding kunnen worden opgenomen. Deze worden ook wel ook wel “essentiële vetzuren” genoemd omdat ze onmisbaar in de voeding zijn. Voorbeelden hiervan zijn linolzuur en alpha-linoleenzuur. Door naar verhouding veel onverzadigd ("gezond") vet te eten en weinig verzadigd ("ongezond") vet en weinig of geen transvet, neemt de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten af. In dit blog probeer ik je wegwijs te maken in de wereld van gezond vet!

Multidisciplinaire aanpakbroodje pillen

Om te beginnen is op bovenstaande vraag geen algemeen geldend en pasklaar antwoord te geven omdat iedere (wedstrijd)sporter verschillend is. Een advies zal daarom alleen specifiek en op maat gegeven kunnen worden.  Het is sowieso verstandig -zo niet noodzakelijk-  je als wedstrijdsporter te omringen met een team van professionals zoals een sportarts, een sport diëtist, een trainer en een sportpsycholoog. Om een goed onderbouwd advies te kunnen geven is het voor dit multidisciplinaire team belangrijk om te beschikken over de volgende gegevens omtrent de wedstrijdsporter:

  1. Specifieke gegevens omtrent  lengte, gewichtsverloop, vetpercentage, inspanningsgegevens, trainingsniveau, trainingsduur en trainingsintensiteit;
  2. Bepaalde symptomen zoals maag- en darmproblemen, vermoeidheidsklachten, blessures en eetlust;
  3. Laboratoriumuitslagen zoals glucose, ureum, Hb, ferritine, haemotocriet, albumine en eventueel foliumzuur en vitamine B12;

Vijf slechte manieren om af te vallen!
afvallen

Kijk dit vrolijke groente- en fruitfilmpje samen met je kinderen. Het geeft ze een vrolijke kijk op groenten en fruit. En doe er zelf inspiratie uit op. Er zit vast wel een leuke creatie bij die jij ook kunt maken voor ze!

Gezond & fit 2014

Sinterklaas is net achter de rug en Kerstmis dient zich over ruim 2 weken aan. Dagen vol gezelligheid en waarop er volop gegeten en gedronken wordt. Ook liggen de winkels al weer vol met de heerlijkste ingrediënten en suggesties voor het aankomende kerstdiner.
Sommige agenda’s staan volgepland met eindejaarsetentjes, afsluitende borrels en als klap op de vuurpijl een spetterend eindejaarsfeest! Heerlijk al die gezellige momenten maar hoe ga je om met al die verleidingen zonder dat je kilo’s aankomt?

Hoe overleef je de overgang?

menopauze

De overgang (ook wel menopauze of climacterium) wordt in de diverse culturen op verschillende manieren beleefd. Er zijn culturen waarin minder vrouwen last hebben van overgangsklachten omdat daar andere voedingspatronen voorkomen zoals in de Mediterrane landen waar veel verse groente, vis en olie gegeten worden, Midden en Zuid -Amerika waar veel peulvruchten en Japan en China waar veel sojaproducten gegeten worden. Deze voedingsgewoonten zijn niet alleen gunstig bij overgangsklachten maar ook allerlei vormen van kanker, ouderdomsdiabetes en hart- en vaatziekten komen in deze landen minder voor. Je zou de overgang de puberteit van de oudere vrouw kunnen noemen: de periode van de (hormonale) veranderingen! Gelukkig is in Nederland de overgang niet langer taboe. Vrouwen spreken openlijk over klachten en gaan zelf naar oplossingen zoeken. De gemiddelde overgangsleeftijd ligt rond de 50 jaar, de tweede levenshelft van het leven. Doordat de oestrogeenproductie afneemt hebben veel vrouwen klachten. Rond 80 – 90% van de vrouwen heeft last van opvliegers en andere typische overgangsklachten, gemiddeld enkele jaren lang. In welke mate een vrouw last heeft van opvliegers, transpireren en andere klachten wordt vooral bepaald door leefwijze en voeding. Het goede nieuws voor Nederlandse vrouwen in de overgang is dat door het aanleren van een gezond voedingspatroon en leefstijl de klachten kunnen worden verminderd.

Hoe eet je goed in de maand van het snoepgoed?pepernoten

Waar komen al die verschillende Sinterklaas lekkernijen eigenlijk vandaan?
Moeten we al het snoepgoed laten staan? Gelukkig niet. Dat snoepgoed niet gezond is weten we allemaal wel, maar het hoort er toch een beetje bij. Wij helpen je de gulden middenweg te vinden.

Hoofdpijn bestaat in verschillende vormen, hevigheid en frequentie. Heel vervelend als je er vaak last van hebt en zeker als het je dagelijkse leven negatief gaat beïnvloeden. Hoe heerlijk zou het zijn als een aantal aanpassingen in je leefstijl ervoor zou kunnen zorgen dat de hoofdpijn zich minder vaak manifesteert? Dit hangt natuurlijk sterk af van de oorzaak. Voor hoofdpijn veroorzaakt door spanning of een hypo (te lage bloedsuiker) zijn er andere adviezen dan wanneer er sprake is van clusterhoofdpijn of migraine. In hoeverre speelt voeding bij migraine een rol? Is migraine tegen te houden door het eten of juist weglaten van de juiste voedingsmiddelen? Dit artikel geeft inzicht in de voedingsadviezen die wellicht zouden kunnen helpen in het verminderen van de verschillende soorten hoofdpijn. In ieder geval het proberen waard!