Contact Us

 

FOOD AND WELLNESS

Struikheiweg 16
1406 TK  Bussum
T 06 50525049
E  info@foodandwellness.nl

 

Volg ons op Twitter!FacebookLinkedInpinterestInstagram

Corinne van Acht

E-mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Gezond & fit 2014

Sinterklaas is net achter de rug en Kerstmis dient zich over ruim 2 weken aan. Dagen vol gezelligheid en waarop er volop gegeten en gedronken wordt. Ook liggen de winkels al weer vol met de heerlijkste ingrediënten en suggesties voor het aankomende kerstdiner.
Sommige agenda’s staan volgepland met eindejaarsetentjes, afsluitende borrels en als klap op de vuurpijl een spetterend eindejaarsfeest! Heerlijk al die gezellige momenten maar hoe ga je om met al die verleidingen zonder dat je kilo’s aankomt?

Hoe overleef je de overgang?

menopauze

De overgang (ook wel menopauze of climacterium) wordt in de diverse culturen op verschillende manieren beleefd. Er zijn culturen waarin minder vrouwen last hebben van overgangsklachten omdat daar andere voedingspatronen voorkomen zoals in de Mediterrane landen waar veel verse groente, vis en olie gegeten worden, Midden en Zuid -Amerika waar veel peulvruchten en Japan en China waar veel sojaproducten gegeten worden. Deze voedingsgewoonten zijn niet alleen gunstig bij overgangsklachten maar ook allerlei vormen van kanker, ouderdomsdiabetes en hart- en vaatziekten komen in deze landen minder voor. Je zou de overgang de puberteit van de oudere vrouw kunnen noemen: de periode van de (hormonale) veranderingen! Gelukkig is in Nederland de overgang niet langer taboe. Vrouwen spreken openlijk over klachten en gaan zelf naar oplossingen zoeken. De gemiddelde overgangsleeftijd ligt rond de 50 jaar, de tweede levenshelft van het leven. Doordat de oestrogeenproductie afneemt hebben veel vrouwen klachten. Rond 80 – 90% van de vrouwen heeft last van opvliegers en andere typische overgangsklachten, gemiddeld enkele jaren lang. In welke mate een vrouw last heeft van opvliegers, transpireren en andere klachten wordt vooral bepaald door leefwijze en voeding. Het goede nieuws voor Nederlandse vrouwen in de overgang is dat door het aanleren van een gezond voedingspatroon en leefstijl de klachten kunnen worden verminderd.

Hoe eet je goed in de maand van het snoepgoed?pepernoten

Waar komen al die verschillende Sinterklaas lekkernijen eigenlijk vandaan?
Moeten we al het snoepgoed laten staan? Gelukkig niet. Dat snoepgoed niet gezond is weten we allemaal wel, maar het hoort er toch een beetje bij. Wij helpen je de gulden middenweg te vinden.

Hoofdpijn bestaat in verschillende vormen, hevigheid en frequentie. Heel vervelend als je er vaak last van hebt en zeker als het je dagelijkse leven negatief gaat beïnvloeden. Hoe heerlijk zou het zijn als een aantal aanpassingen in je leefstijl ervoor zou kunnen zorgen dat de hoofdpijn zich minder vaak manifesteert? Dit hangt natuurlijk sterk af van de oorzaak. Voor hoofdpijn veroorzaakt door spanning of een hypo (te lage bloedsuiker) zijn er andere adviezen dan wanneer er sprake is van clusterhoofdpijn of migraine. In hoeverre speelt voeding bij migraine een rol? Is migraine tegen te houden door het eten of juist weglaten van de juiste voedingsmiddelen? Dit artikel geeft inzicht in de voedingsadviezen die wellicht zouden kunnen helpen in het verminderen van de verschillende soorten hoofdpijn. In ieder geval het proberen waard!

bloed prikkenDe afgelopen 15 jaar is het aantal mensen met gediagnosticeerde Diabetes Mellitus (in de volksmond ook wel suikerziekte genoemd) in Nederland flink gestegen! Van 160.000 in 1990 naar 740.000 in 2007. Naast deze 740.000 mensen met Diabetes Mellitus die bij de huisarts bekend zijn, zijn er ook veel mensen met Diabetes Mellitus zonder dat zij het weten: minimaal 250.000! “In 2025 wordt verwacht dat bij ongewijzigd beleid de hoeveelheid mensen met gediagnosticeerde diabetes naar verwachting tot ruim 1,3 miljoen stijgen” aldus het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). In deze blog kunt u lezen wat Diabetes Mellitus inhoudt, wat de verschillen tussen de type 1 en type 2 Diabetes Mellitus zijn en hoe het behandeld wordt.

Onlangs hebben alle cliënten die vanaf 2013 onder behandeling zijn bij Voedingsadviesbureau Food and Wellness een bericht ontvangen om hun medewerking te verlenen aan een cliënttevredenheidsonderzoek. De uitslag van deze enquête kan bijdragen aan een verbetering van de kwaliteit van de behandeling om zo te voldoen aan de verwachtingen en wensen van u als cliënt. Nogmaals hartelijk dank voor het invullen!

Goede voeding maakt het verschil!Deze blog is gebaseerd op duursport – marathonlopers.
Nadat de 33ste ABN AMRO Marathon Rotterdam  afgelopen zondag op 14 april is afgelegd kijkt Peter Runderkamp terug op zijn prestaties. 10.000 zeer gelukkige marathonlopers stonden afgelopen zondag aan de start op de Coolsingel en hij was er één van. In deze blog leest u wat Peters ervaringen zijn met betrekking tot goede voeding voor, tijdens en na een marathon.

sportersHeeft u ook een sporter in de omgeving die ontzettend fanatiek is maar twijfelt u over zijn/haar gezondheid? Sporters zijn van nature dwangmatig en gefocust, deze eigenschappen zijn onmisbaar om een goede sportprestatie neer te zetten. Maar deze eigenschappen kunnen ook nadelig zijn voor de gezondheid. Hoe dan?

slaapSlaap en voeding … belangrijke sleutels voor succes in sport!
Als sport een belangrijk onderdeel van je levensstijl vormt, ga je vanzelf nadenken over hoe je je sport zo goed mogelijk kunt uitoefenen. Afhankelijk welk doel je voor ogen hebt: je prestaties verbeteren, je gezonder en fitter worden, afvallen of er gespierder of er strakker uitzien …. Vroeg of laat zul je moeten concluderen dat naast een optimaal trainingsprogramma, voeding en slaap belangrijke sleutels voor succes vormen! Wat is goede voeding bij sport en hoe slaap je zo optimaal mogelijk? In dit artikel wordt een tipje van de sluier opgelicht …

kinderenOvergewicht bij kinderen is hot! In de media wordt er volop aandacht besteed door programma’s zoals “Help, mijn kind is te dik” waarin kinderen met overgewicht gedurende een aantal weken worden gevolgd in hun strijd tegen de kilo’s. Ook zijn er vele landelijke programma’s ontwikkeld om overgewicht bij kinderen tegen te gaan. Onderzoeken tonen aan dat een multi-disciplinaire aanpak voor kinderen met overgewicht heel effectief is.