Contact Us

 

FOOD AND WELLNESS

Struikheiweg 16
1406 TK  Bussum
T 06 50525049
E  info@foodandwellness.nl

 

Volg ons op Twitter!FacebookLinkedInpinterestInstagram

Corinne van Acht

E-mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Sportvoeding

Onlangs was ik uitgenodigd om een presentatie te geven voor trainers en ouders van jeugdige hockeyers op de Gooische hockeyclub in Bussum. Professioneel dat daar aandacht aan voeding en sport wordt besteed en er was veel belangstelling. Het werd een leuke interactieve workshop! Na afloop werd mij gevraagd de highlights van de avond weer te geven in een artikel. Vandaar dit artikel dat zowel bestemd is voor volwassen als jeugdige sporters! Op het gebied van sport en voeding kan menig sporter namelijk nog veel winst behalen. Het merendeel van de sporters gebruiken niet de meest optimale voeding waardoor ze belemmerd worden optimaal te presteren of wat kan leiden tot maag-darmklachten, extreme vermoeidheid of slecht herstel van blessures. Een enkeling vindt de weg naar de sportdiëtist, maar velen niet. Zij zoeken zelf naar informatie in (sport)tijdschriften en op internet. Of ze volgen de tips van teamgenoten, clubmaatjes, trainers en begeleiders. Maar de één zegt dit en de ander dat. Wat is waarheid? En de sporter? Die blijft zoeken –vaak op gevoel- en blijft zitten met vragen en twijfels. In onderstaand artikel wil ik wat algemene tips geven op het gebied van sport en voeding maar als je echt serieus met je sport bezig bent en je gaat voor de optimale sportprestatie (de overwinning…) gun je jezelf een afspraak met een professional voor een sportvoedingsadvies op maat! En dát is de sportdiëtist!

Prikkelbaar Darm SyndroomHeb je al lange tijd in meer of mindere mate last van buikpijn, gasvorming, diarree of juist verstopping? En heb je er genoeg van dat deze darmproblemen je leven voor een groot deel beheersen? Misschien is het een kleine geruststelling dat  je niet de enige bent maar dat zo'n 2 miljoen Nederlanders (10%) dezelfde soort klachten heeft. Het zijn nl. zogenaamde PDS-klachten, Prikkelbare Darm Syndroom (ook wel spastische darm, spastisch colon, Irritable Bowel Syndrome genoemd). Het prikkelbare darm syndroom is de meest voorkomende chronische darmstoornis. Stress en voeding kunnen invloed hebben op de klachten. Vanwege onbegrip en maatschappelijke problemen ervaren de patiënten dat PDS van grote invloed is op hun leven. Maar er is positief nieuws want sinds kort is er een nieuwe behandeling waarbij 75% van de PDS-patiënten aanzienlijk minder klachten ervaart.

type eterHerkenbaar? Je loopt voorbij een warme bakker en ruikt de geur van versgebakken brood en “als vanzelf” koop en eet je een broodje zonder dat je eigenlijk trek hebt? Of je komt na een drukke dag op je werk thuis en gaat meteen aan de wijn met bijbehorende lekkernijen? Of je bent voor je gevoel altijd bezig met je gewicht en weet echt wel wat gezond eten is maar valt toch steeds weer terug in oude, ongezonde gewoonten. Dan is het handig te weten dat er 3 typen eetgedrag bestaan die ieder een eigen aanpak nodig hebben. Nieuwsgierig welk type eter jij bent en hoe je dit bij jezelf herkent en hoe je hiermee omgaat? Lees dan verder …

brain fietsHet nieuwe jaar is in aantocht. Tijd voor bezinning en reflectie.  Ieder jaar weer nemen vele mensen zich voor om meer te gaan te bewegen, de sportscholen  zijn dan vaak overvol.  Iedereen is klaar voor een nieuwe en gezonde start. Fantastisch, vooral als je bedenkt dat bewegen niet alleen goed is voor de conditie maar ook voor de cognitie!

De gezellige maand december staat weer voor de deur. Met vrienden en familie gezellig uit eten, borrelen of thuis koken. Aandacht voor elkaar en genieten. Quality time… tijd voor bezinning! Maar hoe doe je dat zonder kilo’s in gewicht toe te nemen? Zorg allereerst voor dagelijks beweging … even met zijn allen het bos in, de hei op of schaatsen. Daarnaast is deze survivalgids een hulpmiddel om koolhydraatarm deze maand zonder extra gewichtstoename te eindigen en fit en slank het nieuwe jaar in te gaan!

Veel plezier en hele fijne feestdagen!

feestdagen01

sinterklaasSinds zaterdag 15 november is Sinterklaas weer in het land.  Met of zonder zijn (zwarte) pieten… dat is al maandenlang de discussie. Eén ding is zeker … het jaarlijkse snoepgoed ligt alweer volop in de winkels en zal ook rijkelijk gestrooid worden tot 5 december a.s. Gezellig en leuk maar hoeveel energie krijg je eigenlijk binnen met al dat lekkers?  Wees jezelf bewust wat je in je mond stopt, dat is het halve werk!  Veel plezier bij dit leuke, jaarlijks terugkerende kinderfeest met als motto “Geniet volop maar kies bewust! “

zwanger ooievaarMisschien wil je zwanger worden, ben je net zwanger of loop je al tegen het einde van je zwangerschap aan. De zwangerschap is een belangrijke tijd voor jou en je kindje. Het vraagt veel van je lijf en dus is het belangrijk goed voor jezelf en je kindje te zorgen. Gezond eten speelt hierbij een grote rol, zowel jij als je kindje hebben voldoende voedingsstoffen nodig om je lichaam gezond te houden en te kunnen groeien. Maar waar moet je nou op letten met de voeding? Moet je eten voor twee? Wat voor rol heeft beweging bij de zwangerschap? Kun je van klachten afkomen met behulp van voeding? En wat voor een rol kan de diëtist spelen bij de zwangerschap? Hierover gaat dit volgende blog

koolhydratenIn mijn praktijk krijg ik regelmatig de vraag over het nut van  langzame en snelle koolhydraten. Met name van sporters maar ook van mensen die suikerziekte (Diabetes Mellitus) hebben of willen afvallen. Wat is het verschil precies tussen langzame en snelle koolhydraten, wat heeft een glycemische index hiermee te maken en is het verstandig nu juist langzame of snelle koolhydraten te eten als je intensief sport? Daarover hoop ik je wat meer duidelijkheid te kunnen geven via deze blog.

 

dieet ditOp dag van de diëtist: 19 september a.s. gaat de publiekscampagne Dieet dit en Dieet dat van start
Op de dag van de diëtist, vrijdag 19 september a.s., vindt de aftrap plaats van de grootscheepse publiekscampagne Dieet dit en Dieet dat. Middels deze campagne wordt de diëtist in het zonnetje gezet. Er zijn 5 hot topics die middels deze campagne extra onder de aandacht gebracht worden middels radiospots, een speciale website, flyers, posters en allerlei nieuwstitems op Facebook, Twitter en Instagram. De 5 topics zijn: hart- en vaatziekten, diabetes, zwangerschap, kanker en maag- en darmaandoeningen. Geef je ogen en oren goed de kost want het belooft heel verfrissend te worden!
goodluckGelukkiger worden door je leefstijl … kan dat?
Geluk zit in jezelf.  Volgens het boeddhisme is geluk: tevreden zijn met wat er NU is. Geluk zit in je en is je oorsprong. Een gelukkig gevoel wordt gekenmerkt door tevredenheid en vrede met zichzelf en de wereld. Pas als je helemaal jezelf kunt zijn en zowel geestelijk en lichamelijk in balans, dan ben je gelukkig. Geluk betekent ook: kunnen kiezen, beslissen, samenzijn met anderen en er voor hen zijn. Geluk betekent je bewust zijn van jezelf en je verbonden voelen met mensen die je lief zijn zoals vrienden en familie. Geluk is leren ZIJN, leren omgaan en leren betrokken te zijn. Positief te denken is daarbij essentieel. We hebben het geluk om in een land als Nederland te mogen leven want het leven is er goed, en daarom staat zij ook in de top 10 van gelukkige landen. Onderzoek wijst uit dat erfelijke aanleg voor 50% je geluk bepaalt, 10% zijn de omstandigheden waarin je leeft en 40% kun je zelf bepalen. Je kunt je eigen geluk bepalen door eigen keuzes, inzet en dankbaarheid. Geluk ontstaat in jezelf doordat je dankbaar bent voor datgene wat je krijgt en gekregen hebt zoals gezondheid, een mooi lichaam, vriendschap, elektriciteit, verwarming of lekker eten.