Contact Us

 

FOOD AND WELLNESS

Struikheiweg 16
1406 TK  Bussum
T 06 50525049
E  info@foodandwellness.nl

 

Volg ons op Twitter!FacebookLinkedInpinterestInstagram

Corinne van Acht

E-mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

sinterklaasSinds zaterdag 15 november is Sinterklaas weer in het land.  Met of zonder zijn (zwarte) pieten… dat is al maandenlang de discussie. Eén ding is zeker … het jaarlijkse snoepgoed ligt alweer volop in de winkels en zal ook rijkelijk gestrooid worden tot 5 december a.s. Gezellig en leuk maar hoeveel energie krijg je eigenlijk binnen met al dat lekkers?  Wees jezelf bewust wat je in je mond stopt, dat is het halve werk!  Veel plezier bij dit leuke, jaarlijks terugkerende kinderfeest met als motto “Geniet volop maar kies bewust! “

zwanger ooievaarMisschien wil je zwanger worden, ben je net zwanger of loop je al tegen het einde van je zwangerschap aan. De zwangerschap is een belangrijke tijd voor jou en je kindje. Het vraagt veel van je lijf en dus is het belangrijk goed voor jezelf en je kindje te zorgen. Gezond eten speelt hierbij een grote rol, zowel jij als je kindje hebben voldoende voedingsstoffen nodig om je lichaam gezond te houden en te kunnen groeien. Maar waar moet je nou op letten met de voeding? Moet je eten voor twee? Wat voor rol heeft beweging bij de zwangerschap? Kun je van klachten afkomen met behulp van voeding? En wat voor een rol kan de diëtist spelen bij de zwangerschap? Hierover gaat dit volgende blog

koolhydratenIn mijn praktijk krijg ik regelmatig de vraag over het nut van  langzame en snelle koolhydraten. Met name van sporters maar ook van mensen die suikerziekte (Diabetes Mellitus) hebben of willen afvallen. Wat is het verschil precies tussen langzame en snelle koolhydraten, wat heeft een glycemische index hiermee te maken en is het verstandig nu juist langzame of snelle koolhydraten te eten als je intensief sport? Daarover hoop ik je wat meer duidelijkheid te kunnen geven via deze blog.

 

dieet ditOp dag van de diëtist: 19 september a.s. gaat de publiekscampagne Dieet dit en Dieet dat van start
Op de dag van de diëtist, vrijdag 19 september a.s., vindt de aftrap plaats van de grootscheepse publiekscampagne Dieet dit en Dieet dat. Middels deze campagne wordt de diëtist in het zonnetje gezet. Er zijn 5 hot topics die middels deze campagne extra onder de aandacht gebracht worden middels radiospots, een speciale website, flyers, posters en allerlei nieuwstitems op Facebook, Twitter en Instagram. De 5 topics zijn: hart- en vaatziekten, diabetes, zwangerschap, kanker en maag- en darmaandoeningen. Geef je ogen en oren goed de kost want het belooft heel verfrissend te worden!
goodluckGelukkiger worden door je leefstijl … kan dat?
Geluk zit in jezelf.  Volgens het boeddhisme is geluk: tevreden zijn met wat er NU is. Geluk zit in je en is je oorsprong. Een gelukkig gevoel wordt gekenmerkt door tevredenheid en vrede met zichzelf en de wereld. Pas als je helemaal jezelf kunt zijn en zowel geestelijk en lichamelijk in balans, dan ben je gelukkig. Geluk betekent ook: kunnen kiezen, beslissen, samenzijn met anderen en er voor hen zijn. Geluk betekent je bewust zijn van jezelf en je verbonden voelen met mensen die je lief zijn zoals vrienden en familie. Geluk is leren ZIJN, leren omgaan en leren betrokken te zijn. Positief te denken is daarbij essentieel. We hebben het geluk om in een land als Nederland te mogen leven want het leven is er goed, en daarom staat zij ook in de top 10 van gelukkige landen. Onderzoek wijst uit dat erfelijke aanleg voor 50% je geluk bepaalt, 10% zijn de omstandigheden waarin je leeft en 40% kun je zelf bepalen. Je kunt je eigen geluk bepalen door eigen keuzes, inzet en dankbaarheid. Geluk ontstaat in jezelf doordat je dankbaar bent voor datgene wat je krijgt en gekregen hebt zoals gezondheid, een mooi lichaam, vriendschap, elektriciteit, verwarming of lekker eten.

Naar aanleiding van het vorige onderzoek uit 2013 is ook dit jaar weer een cliënttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Onlangs zijn alle cliënten die van oktober 2013 tot juni 2014 onder behandeling zijn geweest bij Voedingsadviesbureau Food and Wellness ondervraagd door middel van een online enquête. Cliënten die onder behandeling zijn  of waren bij Voedingsadviesbureau Food and Wellness hebben een bericht ontvangen om hun medewerking te verlenen aan een online cliënttevredenheidsonderzoek. De uitslag van deze enquête kan bijdragen aan een verbetering van de kwaliteit van de behandeling om zo te voldoen aan de verwachtingen en wensen van u als cliënt. Nogmaals hartelijk dank voor het invullen!

goed vet is gezondNaast koolhydraten en eiwitten zijn vetten in je voeding een belangrijke bron van energie. Vet levert 2 keer zoveel energie als eiwit of koolhydraten. Dagelijks gezond vet in je voeding is goed voor een gezond lichaam met een gezond gewicht.  Vet is namelijk nodig als bouwstof voor hersenen, zenuwen en hormonen. Daarnaast bevat vet ook de vitamines A, D, E, K. Deze vitamines zijn alleen oplosbaar in vet en niet in water. Bovendien kan het lichaam kan zelf ook bepaalde vetzuren maken maar er zijn ook vetzuren die alleen met de voeding kunnen worden opgenomen. Deze worden ook wel ook wel “essentiële vetzuren” genoemd omdat ze onmisbaar in de voeding zijn. Voorbeelden hiervan zijn linolzuur en alpha-linoleenzuur. Door naar verhouding veel onverzadigd ("gezond") vet te eten en weinig verzadigd ("ongezond") vet en weinig of geen transvet, neemt de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten af. In dit blog probeer ik je wegwijs te maken in de wereld van gezond vet!

Multidisciplinaire aanpakbroodje pillen

Om te beginnen is op bovenstaande vraag geen algemeen geldend en pasklaar antwoord te geven omdat iedere (wedstrijd)sporter verschillend is. Een advies zal daarom alleen specifiek en op maat gegeven kunnen worden.  Het is sowieso verstandig -zo niet noodzakelijk-  je als wedstrijdsporter te omringen met een team van professionals zoals een sportarts, een sport diëtist, een trainer en een sportpsycholoog. Om een goed onderbouwd advies te kunnen geven is het voor dit multidisciplinaire team belangrijk om te beschikken over de volgende gegevens omtrent de wedstrijdsporter:

  1. Specifieke gegevens omtrent  lengte, gewichtsverloop, vetpercentage, inspanningsgegevens, trainingsniveau, trainingsduur en trainingsintensiteit;
  2. Bepaalde symptomen zoals maag- en darmproblemen, vermoeidheidsklachten, blessures en eetlust;
  3. Laboratoriumuitslagen zoals glucose, ureum, Hb, ferritine, haemotocriet, albumine en eventueel foliumzuur en vitamine B12;

Vijf slechte manieren om af te vallen!
afvallen

Kijk dit vrolijke groente- en fruitfilmpje samen met je kinderen. Het geeft ze een vrolijke kijk op groenten en fruit. En doe er zelf inspiratie uit op. Er zit vast wel een leuke creatie bij die jij ook kunt maken voor ze!