Contact Us

 

FOOD AND WELLNESS

Struikheiweg 16
1406 TK  Bussum
T 06 50525049
E  info@foodandwellness.nl

 

Volg ons op Twitter!FacebookLinkedInpinterestInstagram

Corinne van Acht

E-mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

blog 08122015

Het kerstdiner is achter de rug, oliebollen zijn op, de champagnefles is leeg en de nieuwjaarsborrels laten we ook achter ons. Het nieuwe jaar is volop begonnen en langzaamaan realiseren we ons dat al deze dagen de nodige sporen op ons lichaam hebben achtergelaten. Tijd om te crashen of een ander hip stofwisselingsdieet om de overtollige kilootjes zo snel mogelijk weer ongedaan te maken?

blog 08122015

Als kind droomde je misschien van een eigen paard, een roze kasteel of zelfgemaakte onderzeeër. Hoewel het mooi is te blijven fantaseren, verandert je lievelingswens met de jaren. Naarmate je ouder wordt realiseer je je steeds meer dat gezondheid, vrede, liefde, compassie, verbondenheid, dankbaarheid, mensen helpen de waarden zijn die je echt gelukkig maken. Het einde van 2015 nadert, tijd om de balans op te maken.  Wat is jouw liefste wens?

blog 01 9072015

Praktijkverhaal - door een cliënt uit de praktijk van Voedingsadviesbureau Food and Wellness
Bart, 64 jaar, sport dagelijks, heeft diabetes type 2, 1.80 m altijd een gewicht van 73 kg gehad maar sinds hij 1,5 jaar geleden begon met insuline spuiten is hij 10 kg aangekomen. Hij wilde deze 10 kg weer verliezen maar merkte dat het lastig was. Ik heb hem geadviseerd een koolhydraatarme voeding (24 en%) te gebruiken en hem hierin begeleid. Hij  is sindsdien gewicht verloren en heeft zijn medicatie mogen minderen en zijn bloedsuikers zijn nog steeds onder controle. Lees hier zijn enthousiaste verhaal!

Prikkelbaar Darm Syndroom

Praktijkverhaal - door een cliënt uit de praktijk van Voedingsadviesbureau Food and Wellness
Behandeling van het Prikkelbaar Darm Syndroom:
Tot voor kort waren er na de diagnose van PDS drie soorten behandelingen mogelijk: kijken of je wel voldoende vezels en 'gezonde' voeding eet, zorgen dat je minder stress hebt en medicijnen. Op de Monash universiteit van Melbourne hebben Peter Gibson en Susan Shepherd het FODMAP dieet ontwikkeld. Het best strenge dieet sluit een aantal voedingsmiddelen uit (FODMAP arm dieet) waarna er gekeken wordt welke voedingsmiddelen er klachten geven. Uit hun onderzoeken, en inmiddels vele andere, blijkt dat bij maar liefst 75% van alle deelnemers aan het dieet de klachten afnemen of zelfs verdwijnen. Door een paar weken een zeer streng dieet te volgen en daarna één voor één bepaalde voedingsmiddelen weer toe te voegen kan je er achter komen welke voedingsmiddelen je klachten erger maken.

blog 29042015Door: Corinne van Acht –sportdiëtist van Voedingsadviesbureau Food and Wellness samen met Simon Spanjer – marathonloper die als doel  heeft “the big six marathons” te gaan lopen. Afgelopen zondag liep hij nr. 4 in London.

Foto: Simon na de marathon van London, april 2015

Sportvoeding

Onlangs was ik uitgenodigd om een presentatie te geven voor trainers en ouders van jeugdige hockeyers op de Gooische hockeyclub in Bussum. Professioneel dat daar aandacht aan voeding en sport wordt besteed en er was veel belangstelling. Het werd een leuke interactieve workshop! Na afloop werd mij gevraagd de highlights van de avond weer te geven in een artikel. Vandaar dit artikel dat zowel bestemd is voor volwassen als jeugdige sporters! Op het gebied van sport en voeding kan menig sporter namelijk nog veel winst behalen. Het merendeel van de sporters gebruiken niet de meest optimale voeding waardoor ze belemmerd worden optimaal te presteren of wat kan leiden tot maag-darmklachten, extreme vermoeidheid of slecht herstel van blessures. Een enkeling vindt de weg naar de sportdiëtist, maar velen niet. Zij zoeken zelf naar informatie in (sport)tijdschriften en op internet. Of ze volgen de tips van teamgenoten, clubmaatjes, trainers en begeleiders. Maar de één zegt dit en de ander dat. Wat is waarheid? En de sporter? Die blijft zoeken –vaak op gevoel- en blijft zitten met vragen en twijfels. In onderstaand artikel wil ik wat algemene tips geven op het gebied van sport en voeding maar als je echt serieus met je sport bezig bent en je gaat voor de optimale sportprestatie (de overwinning…) gun je jezelf een afspraak met een professional voor een sportvoedingsadvies op maat! En dát is de sportdiëtist!

Prikkelbaar Darm SyndroomHeb je al lange tijd in meer of mindere mate last van buikpijn, gasvorming, diarree of juist verstopping? En heb je er genoeg van dat deze darmproblemen je leven voor een groot deel beheersen? Misschien is het een kleine geruststelling dat  je niet de enige bent maar dat zo'n 2 miljoen Nederlanders (10%) dezelfde soort klachten heeft. Het zijn nl. zogenaamde PDS-klachten, Prikkelbare Darm Syndroom (ook wel spastische darm, spastisch colon, Irritable Bowel Syndrome genoemd). Het prikkelbare darm syndroom is de meest voorkomende chronische darmstoornis. Stress en voeding kunnen invloed hebben op de klachten. Vanwege onbegrip en maatschappelijke problemen ervaren de patiënten dat PDS van grote invloed is op hun leven. Maar er is positief nieuws want sinds kort is er een nieuwe behandeling waarbij 75% van de PDS-patiënten aanzienlijk minder klachten ervaart.

type eterHerkenbaar? Je loopt voorbij een warme bakker en ruikt de geur van versgebakken brood en “als vanzelf” koop en eet je een broodje zonder dat je eigenlijk trek hebt? Of je komt na een drukke dag op je werk thuis en gaat meteen aan de wijn met bijbehorende lekkernijen? Of je bent voor je gevoel altijd bezig met je gewicht en weet echt wel wat gezond eten is maar valt toch steeds weer terug in oude, ongezonde gewoonten. Dan is het handig te weten dat er 3 typen eetgedrag bestaan die ieder een eigen aanpak nodig hebben. Nieuwsgierig welk type eter jij bent en hoe je dit bij jezelf herkent en hoe je hiermee omgaat? Lees dan verder …

brain fietsHet nieuwe jaar is in aantocht. Tijd voor bezinning en reflectie.  Ieder jaar weer nemen vele mensen zich voor om meer te gaan te bewegen, de sportscholen  zijn dan vaak overvol.  Iedereen is klaar voor een nieuwe en gezonde start. Fantastisch, vooral als je bedenkt dat bewegen niet alleen goed is voor de conditie maar ook voor de cognitie!

De gezellige maand december staat weer voor de deur. Met vrienden en familie gezellig uit eten, borrelen of thuis koken. Aandacht voor elkaar en genieten. Quality time… tijd voor bezinning! Maar hoe doe je dat zonder kilo’s in gewicht toe te nemen? Zorg allereerst voor dagelijks beweging … even met zijn allen het bos in, de hei op of schaatsen. Daarnaast is deze survivalgids een hulpmiddel om koolhydraatarm deze maand zonder extra gewichtstoename te eindigen en fit en slank het nieuwe jaar in te gaan!

Veel plezier en hele fijne feestdagen!

feestdagen01