Contact Us

 

FOOD AND WELLNESS

Struikheiweg 16
1406 TK  Bussum
T 06 50525049
E  info@foodandwellness.nl

 

Volg ons op Twitter!FacebookLinkedInpinterestInstagram

Corinne van Acht

E-mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

blog 03042017

Last van 'zwembandjes' rond de heupen?
Heb je overgewicht en/of diabetes type 2 en heb je al meerdere malen geprobeerd gewicht te verliezen door energiebeperkt te eten maar werkte dit niet? Dan kan het zijn dat er sprake is van insulineresistentie en kan het helpen minder en andere koolhydraten te eten. Bij insulineresistentie is er sprake van ongevoeligheid van lichaamscellen voor het effect van insuline. Wanneer er een combinatie bestaat van te hoge bloeddruk, bloedvetten (cholesterol, triglyceriden), hyperinsulinisme ( als je lichaam teveel insuline aanmaakt doordat het minder goed reageert op insuline) en schildklierafwijkingen wordt dit ook wel het Metabool Syndroom genoemd. De klacht die het meest op de voorgrond staat bij hyperinsulinisme is overgewicht en een toename van de middelomvang de zogenaamde “zwembandjes” rond de heupen. Wanneer de tailleomvang groter wordt dan 80% van de heupomvang is er grote kans op het aanwezig van hyperinsulinisme.
In zijn algemeenheid kun je zeggen dat onder koolhydraten suikers en zetmeel worden verstaan. Wil je minder koolhydraten binnenkrijgen dan helpt het al om zo min mogelijk snoep, koek, gebak, frisdrank, vruchtensap en gezoete melkdranken te nemen. Kies liever voor volkorenbrood, zilvervliesrijst, groenten, peulvruchten en fruit. Deze bevatten meer voedingsstoffen maar ook meer voedingsvezels. Het verbetert bovendien je bloedsuiker!

blog 03042017

Last van 'zwembandjes' rond de heupen?
Heb je overgewicht en/of diabetes type 2 en heb je al meerdere malen geprobeerd gewicht te verliezen door energiebeperkt te eten maar werkte dit niet? Dan kan het zijn dat er sprake is van insulineresistentie en kan het helpen minder en andere koolhydraten te eten. Bij insulineresistentie is er sprake van ongevoeligheid van lichaamscellen voor het effect van insuline. Wanneer er een combinatie bestaat van te hoge bloeddruk, bloedvetten (cholesterol, triglyceriden), hyperinsulinisme ( als je lichaam teveel insuline aanmaakt doordat het minder goed reageert op insuline) en schildklierafwijkingen wordt dit ook wel het Metabool Syndroom genoemd. De klacht die het meest op de voorgrond staat bij hyperinsulinisme is overgewicht en een toename van de middelomvang de zogenaamde “zwembandjes” rond de heupen. Wanneer de tailleomvang groter wordt dan 80% van de heupomvang is er grote kans op het aanwezig van hyperinsulinisme.
In zijn algemeenheid kun je zeggen dat onder koolhydraten suikers en zetmeel worden verstaan. Wil je minder koolhydraten binnenkrijgen dan helpt het al om zo min mogelijk snoep, koek, gebak, frisdrank, vruchtensap en gezoete melkdranken te nemen. Kies liever voor volkorenbrood, zilvervliesrijst, groenten, peulvruchten en fruit. Deze bevatten meer voedingsstoffen maar ook meer voedingsvezels. Het verbetert bovendien je bloedsuiker!

blog 28032017

De overgang (ook wel menopauze of climacterium) wordt in de diverse culturen op verschillende manieren beleefd. Je zou de overgang de puberteit van de oudere vrouw kunnen noemen: de periode van de (hormonale) veranderingen! Gelukkig is in Nederland de overgang niet langer taboe. Vrouwen spreken openlijk over klachten en gaan zelf naar oplossingen zoeken. De gemiddelde overgangsleeftijd ligt rond de 50 jaar, de tweede levenshelft van het leven. Doordat de oestrogeenproductie afneemt hebben veel vrouwen klachten. Rond 80 – 90% van de vrouwen heeft last van opvliegers en andere typische overgangsklachten, gemiddeld enkele jaren lang. In welke mate een vrouw last heeft van opvliegers, transpireren en andere klachten wordt vooral bepaald door leefwijze en voeding. Het goede nieuws voor Nederlandse vrouwen in de overgang is dat door het aanleren van een gezond voedingspatroon en leefstijl de klachten kunnen worden verminderd.
Er zijn culturen waarin minder vrouwen last hebben van overgangsklachten omdat daar andere voedingspatronen voorkomen zoals in de Mediterrane landen waar veel verse groente, vis en olie gegeten worden, Midden en Zuid -Amerika waar veel peulvruchten en Japan en China waar veel sojaproducten gegeten worden. Deze voedingsgewoonten zijn niet alleen gunstig bij overgangsklachten maar ook allerlei vormen van kanker, ouderdomsdiabetes en hart- en vaatziekten komen in deze landen minder voor.
Wat kan ik doen om mijn overgang goed te doorstaan?

blog 17032017

Er waren eens… goede voornemens om af te vallen: “back in shape” te komen of nu eindelijk de “perfecte summer body” te krijgen. Nadruk op “waren”, want deze ambitieuze plannen zijn inmiddels vaak als sneeuw voor de (lente)zon verdwenen.

blog 090217

Gezond eten is trendy en daar ben ik als diëtist heel blij mee. Al ruim 9 jaar leer ik dagelijks volwassenen en kinderen dat gezond eten leuk en lekker is en van groot belang is voor een goede gezondheid. Gezond eten kan voor iedereen verschillend zijn … heb je buikklachten bijvoorbeeld dan kan het vervangen van koemelk door sojamelk gezond zijn en ervoor zorgen dat je je goed voelt. Een gezond eetpatroon definieer ik overigens als een eetpatroon waarmee je je risico op chronische ziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker zoveel mogelijk verlaagt. Duidelijk is namelijk dat met een laag risico op chronische ziektes de kans groter is dat je in goede gezondheid oud wordt. Als alle Nederlanders zouden stoppen met roken, een gezond gewicht zouden hebben, voldoende zouden bewegen, niet te veel zout en verzadigde vetten zouden eten maar juist voldoende groenten, fruit, peulvruchten, noten, plantaardige olie, volkorengranen en vis dan zouden ongeveer 80% van alle coronaire hartziekten (bijv. een hartaanval), 75% van de beroerten, 90% van diabetes type 2 en 30 tot 50% van alle gevallen van kanker voorkomen kunnen worden. Helaas rookt 23% van de Nederlanders, is de helft te zwaar, beweegt 70% niet voldoende en eet bijna geen enkele Nederlander gezond. Slechts 5% eet voldoende groenten, minder dan 10% eet voldoende fruit en gemiddeld eten alle Nederlanders te veel zout en te weinig voedingsvezels. Het percentage Nederlanders dat wel eet volgende de richtlijnen voor gezonde voeding is maar 2%.  Schrikbarend laag dus. Daarom is een belangrijke vraag: hoe breng je nu die gezonde eetkeuze op een leuke manier in de praktijk? Daar wil ik in deze blog op ingaan. Ik wil je met dit blog inspireren op een leuke manier gezond te leren eten. Welkom in de wereld van de bowls, salades, gezonde pannenkoeken en gezonde snacks ….

IMG 19012017

Als diëtiste van Voedingsadviesbureau Food and Wellness wil ik door middel van inspirerende praktijkverhalen laten zien dat een gezonde levensstijl mogelijk is voor iedereen. Verhalen van mensen zoals jij en ik, die elke dag de uitdaging van een gebalanceerd leven aan blijven gaan. Mensen met prachtige, gezonde lichamen die weliswaar niet te vergelijken zijn met die van topmodellen en bodybuilders omdat we nou eenmaal allemaal verschillend zijn. Voedingsadviesbureau Food and Wellness hoopt met deze échte verhalen jou te inspireren niet bij de pakken neer te gaan zitten als een “lang en gelukkig”-einde uitblijft, maar op te staan en verder te gaan. Een gezonde leefstijl dus voor jou en mij! Happy you, happy me!

IMG 18012017

Als diëtiste van Voedingsadviesbureau Food and Wellness wil ik door middel van inspirerende praktijkverhalen laten zien dat een gezonde levensstijl mogelijk is voor iedereen. Verhalen van mensen zoals jij en ik, die elke dag de uitdaging van een gebalanceerd leven aan blijven gaan. Mensen met prachtige, gezonde lichamen die weliswaar niet te vergelijken zijn met die van topmodellen en bodybuilders omdat we nou eenmaal allemaal verschillend zijn. Voedingsadviesbureau Food and Wellness hoopt met deze échte verhalen jou te inspireren niet bij de pakken neer te gaan zitten als een “lang en gelukkig”-einde uitblijft, maar op te staan en verder te gaan. Een gezonde leefstijl dus voor jou en mij! Happy you, happy me!

IMG 17012017

Als diëtiste van Voedingsadviesbureau Food and Wellness wil ik door middel van inspirerende praktijkverhalen laten zien dat een gezonde levensstijl mogelijk is voor iedereen. Verhalen van mensen zoals jij en ik, die elke dag de uitdaging van een gebalanceerd leven aan blijven gaan. Mensen met prachtige, gezonde lichamen die weliswaar niet te vergelijken zijn met die van topmodellen en bodybuilders omdat we nou eenmaal allemaal verschillend zijn. Voedingsadviesbureau Food and Wellness hoopt met deze échte verhalen jou te inspireren niet bij de pakken neer te gaan zitten als een “lang en gelukkig”-einde uitblijft, maar op te staan en verder te gaan. Een gezonde leefstijl dus voor jou en mij! Happy you, happy me!

IMG 012017

“New Year, New Me” een uitspraak die tegenwoordig eerder onze ogen doet rollen, dan dat hij ons een schop onder onze kont geeft. Elk jaar is 1 januari weer het moment dat  de levensstijl eens flink onder de loep wordt genomen en (indien nodig) wordt geperfectioneerd. Lichamen van Victoria’s Secret Angels moeten het worden of van een bodybuilder. Betoverd door de “fit-challenges” en motiverende quotes en foto’s begint menig December-genieter zijn of haar nieuwe levensstijl, dit keer écht voorgoed. Vastbesloten sluiten ze achteraan in de lange rijen voor de sportsschool-kassa en rusten ze hun koelkasten uit met de nodige detox-middelen en superfoods.

Happy You Year

Het nieuwe jaar staat voor deur. Heb je al nagedacht over je plannen voor het nieuwe jaar? Ik wel! Het lijkt me geweldig om het het nieuwe jaar in het teken van “YOU” te laten staan. Jouw vitaliteit, jouw energie, jouw focus, jouw passie. Kortom: 2017 wordt jouw jaar! YOU staat ook voor Year Of Us waarin wij samen doelen gaan bereiken waardoor jij je energiek en happy voelt. Hoe doe je dat?