Contact Us

 

FOOD AND WELLNESS

Struikheiweg 16
1406 TK  Bussum
T 06 50525049
E  info@foodandwellness.nl

 

Volg ons op Twitter!FacebookLinkedInpinterestInstagram

Corinne van Acht

E-mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ik ben Renee, een vrouw van 58. Ik heb mijn hele leven al in meer of mindere mate last van mijn darmen. Het werd na de zomer zo erg dat ik onderzocht ben door de MDL arts en sinds september 2017 weet dat ik de ziekte van Crohn heb (met daarbij prikkelbare darmen). Eindelijk duidelijkheid.

blog 290118

Wees eens eerlijk …heb je jezelf wel eens de vraag gesteld … Of je daadwerkelijk datgene doet in je leven wat je belangrijk vindt op gebied van relaties, gezondheid, werk of persoonlijke ontwikkeling?  En ben je de persoon die je graag wilt zijn? Bijvoorbeeld …. de begripvolle, vriendelijke, sportieve, zorgzame echtgenoot of echtgenote? Doe jij eigenlijk datgene waar je blij van wordt? En omring je je door mensen die jou energie geven? En als dat niet zo is … waarom niet? Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom je bepaalde keuzes maakt? Heb je bij jezelf wel eens opgemerkt dat je situaties bewust vermijdt omdat het niet goed voelt? Jezelf min of meer “verdoofd” door te gaan eten, alcohol te drinken, overmatig te sporten, te shoppen of een ander gedrag vertoont om het ongemakkelijke gevoel weg te krijgen? Fijn dat je je daar bewust van bent en het opmerkt. Dat is de eerste stap. En hoe kun je ervoor zorgen dat je gedrag structureel verandert? En zorgen dat je wel datgene gaat doen wat je gelukkig maakt en de persoon wordt die je graag wilt zijn? Een kleine ontdekkingsreis in de wereld van ACT (Acceptance and Commitment Therapy) een nieuwe vorm van gedragstherapie.

24012018 blog

Het is tijd voor een feestje want 10 jaar geleden -januari 2008- opende Voedingsadviesbureau Food and Wellness haar deuren. Weet nog als de dag van gisteren hoe ik de eerste cliënt verwelkomde. Nu -januari 2018- en inmiddels 1500 cliënten verder ben ik nog altijd dankbaar en blij met alle huisartsen die me het vertrouwen geven door steeds weer nieuwe doorverwijzingen, alle leuke nieuwe mensen die ik mag helpen, bestaande cliënten die graag terugkomen en collega’s die geïnspireerd worden.

Een belangrijk moment om terug te blikken hoe de praktijk zich heeft ontwikkeld en hoe de behandelingen in de loop der jaren verbeterd zijn. Het is bovendien ook een mooi moment om te kijken hoe in de toekomst verder te gaan. Ik hoop namelijk met veel enthousiasme en betrokkenheid mensen te mogen helpen te worden wie ze zijn. Want zoals bovenstaande slogan zegt “het mooiste wat je kunt worden is jezelf”. Heb je je wel eens afgevraagd of jij datgene doet wat belangrijk is voor jou? Waar jij blij van wordt op gebied van gezondheid, relaties, persoonlijke ontwikkeling of werk? Of dat je jezelf nog doelen kunt stellen om dichter bij datgene te komen wat er werkelijk toe doet.

blog home 19122017

TONIJNTARTAAR MET WASABI-MAYONAISE
***
PAPRIKASOEP MET COQUILLES
***
WILDSTOOF VAN HERT
 KNOLSELDERIJPUREE
SPRUITJES & RODE KOOL
***
CHARLOTTE RUSSE MET FRAMBOZEN

blog 081217Het einde van het jaar is in zicht … kijk jij ook zo uit naar het nieuwe jaar, een nieuw begin? Bruis je al volop van nieuwe ideeën die je in het nieuwe jaar gaat uitvoeren? Heb je eigenlijk al eens nagedacht wat echt belangrijk voor je is? Waar je wilt dat jij in het leven voor staat? Wat voor soort kwaliteiten je verder wilt ontwikkelen als persoon? Hoe wilt zijn in relaties met anderen? Kortom: wat je dromen zijn en hoe je ervoor zorgt dat je datgene doet waar je blij van wordt?

Hoe blij kan je zijn met een koolhydraatarmdieet of liever gezegd……verandering van eetgewoonten? Om te beginnen zal ik mij even voorstellen : ik ben een vrouw van middelbare leeftijd( eind 60 ). 

Hoe ben ik aan deze verandering van eetgewoonten gekomen?
Vroeger nordickte ik 2 keer per week, maar door pijn in mijn onderrug en hevige pijn in mijn bil, deed ik dit al ruim 2 jaar niet meer. Door de pijn zat ik veel in de stoel en lag ik veel op de bank. Gelukkig had ik hobby’s en verveelde ik mij niet, maar leuk was anders !
Ik slikte paracetamol, maar omdat weinig hielp ging ik regelmatig naar de fysiotherapeut en later vaak naar de chiropractor. Dit alles heeft niet veel geholpen en ik zag mijn geest al zweven, dat ik zo 90 jaar moest worden.

blog 26052017

Herken je het dat je je als ouder verheugt op een gezellige maaltijd met het gezin maar dat het toch anders uitpakt doordat de kinderen in koor roepen het eten niet lekker vinden? Merk dat je je zorgen maakt of je kindje wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt doordat het slechts een beperkte hoeveelheid voedingsmiddelen eet? Natuurlijk weet je vast wel wanneer jij wilt dat jouw kleintje zich optimaal blijft ontwikkelen op jonge leeftijd gezond leren eten heel belangrijk is. Feit is dat de manier waarop jouw kind vandaag omgaat met eten legt de basis voor de rest van het verdere leven. Wanneer een kind een verstoorde relatie met (gezonde) voeding heeft, kan dit niet alleen een mogelijk risico voor zijn of haar huidige gezondheid betekenen. Deze verstoorde relatie kan zelfs tot gezondheidsproblemen in de toekomst leiden. Obesitas en eetstoornissen als anorexia en boulimia kunnen een mogelijk gevolg zijn van een vroege verstoorde omgang met eten. Ook factoren als erfelijke aanleg spelen een rol in het ontwikkelen van deze aandoeningen. Gelukkig kun je zelf veel doen om je kindje zo gezond mogelijk te laten eten zodat het zich optimaal ontwikkelt. In deze blog wil ik je meer vertellen over het ontwikkelen van eetgedrag bij kinderen, verschillende soorten eters, selectief eetgedrag en wat je als ouder kunt doen om je kind te helpen een gezond eetgedrag te ontwikkelen. Eén ding is zeker, geef als ouder het goede voorbeeld!

blog home 24042017

Ben je de afgelopen tijd bezig geweest met gewicht te verliezen door gezond eten en meer bewegen? Is het je gelukt om blijvend ook veranderingen in je eetgedrag aan te brengen? En ben je lekker wat kilo’s verloren? Hoe fijn zou het zijn als de verloren kilo’s er niet binnen no time weer aan zitten?? Hoe doe je dat? Een gezonde leefstijl valt en staat met de combinatie van een gezonde basisvoeding, dagelijks actief zijn in de vorm van matig intensieve beweging (30-60 min) zoals wandelen, fietsen, in de tuin werken of huishoudelijke klusjes doen, 2 tot 3 keer per week een uur intensief bewegen en een gezond gedrag, een gezonde mindset. Dit laatste is gemakkelijker gezegd dan gedaan maar het kan je helpen als je structureel wat dingetjes in je dagelijks leven zodanig organiseert zodat je deze gedragsverandering  ook vasthoudt. Te beginnen met een omgeving die je helpt, omgaan met mensen die op een positieve manier met gezondheid bezig zijn en je stimuleren je gezonde leefstijl vol te houden. Een positieve flow … Daarnaast is inzicht hebben in je energiebalans handig, hoeveel energie verbruik je dagelijks en hoeveel neem je in? Is dit in balans, dan blijft je gewicht gelijk. Als je gewicht wilt verliezen heb je een negatieve energiebalans nodig d.w.z. je dient minder energie in te nemen dan je verbruikt. Daarnaast is het handig je te realiseren dat je je dient te wapenen tegen de verleidingen in je omgeving zoals supergrote verpakkingen en porties voedingsmiddelen die in de loop der tijd alsmaar groter geworden zijn. Ook tussen de verschillende landen en werelddelen zijn portiegroottes verschillend. Een small Cola in Amerika is groter dan een small Cola in Nederland. Wees jezelf bewust en ga hiermee verstandig om! Geef je hierbij allerlei handige tips om in allerlei situaties je gewicht te kunnen blijven behouden.

blog home 13042017

Onlangs was ik uitgenodigd om een presentatie te geven voor trainers en ouders van jeugdige hockeyers op de Gooische hockeyclub in Bussum. Professioneel dat daar aandacht aan voeding en sport wordt besteed en er was veel belangstelling. Het werd een leuke interactieve workshop! Na afloop werd mij gevraagd de highlights van de avond weer te geven in een artikel. Vandaar dit artikel dat zowel bestemd is voor volwassen als jeugdige sporters! Op het gebied van sport en voeding kan menig sporter namelijk nog veel winst behalen. Het merendeel van de sporters gebruiken niet de meest optimale voeding waardoor ze belemmerd worden optimaal te presteren of wat kan leiden tot maag-darmklachten, extreme vermoeidheid of slecht herstel van blessures. Een enkeling vindt de weg naar de sportdiëtist, maar velen niet. Zij zoeken zelf naar informatie in (sport)tijdschriften en op internet. Of ze volgen de tips van teamgenoten, clubmaatjes, trainers en begeleiders. Maar de één zegt dit en de ander dat. Wat is waarheid? En de sporter? Die blijft zoeken –vaak op gevoel- en blijft zitten met vragen en twijfels. In onderstaand artikel wil ik wat algemene tips geven op het gebied van sport en voeding maar als je echt serieus met je sport bezig bent en je gaat voor de optimale sportprestatie (de overwinning…) gun je jezelf een afspraak met een professional voor een sportvoedingsadvies op maat! En dát is de sportdiëtist!

Linda de Mol is op 20 maart begonnen met "LINDA.lijnt". De presentatrice/actrice heeft een BMI van 26,5 en wil in 6 weken 5 kilo afvallen. Ze vlogt over haar afvalpoging en roept mensen op met haar mee te lijnen. Diëtist Corinne van Acht van Voedingsadviesbureau Food & Wellness ... klik hier om de pagina te bekijken...

Pagina 1 van 7