Contact Us

 

FOOD AND WELLNESS

Struikheiweg 16
1406 TK  Bussum
T 06 50525049
E  info@foodandwellness.nl

 

Volg ons op Twitter!FacebookLinkedInpinterestInstagram

Corinne van Acht

E-mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Hoe blij kan je zijn met een koolhydraatarmdieet of liever gezegd……verandering van eetgewoonten? Om te beginnen zal ik mij even voorstellen : ik ben een vrouw van middelbare leeftijd( eind 60 ). 

Hoe ben ik aan deze verandering van eetgewoonten gekomen?
Vroeger nordickte ik 2 keer per week, maar door pijn in mijn onderrug en hevige pijn in mijn bil, deed ik dit al ruim 2 jaar niet meer. Door de pijn zat ik veel in de stoel en lag ik veel op de bank. Gelukkig had ik hobby’s en verveelde ik mij niet, maar leuk was anders !
Ik slikte paracetamol, maar omdat weinig hielp ging ik regelmatig naar de fysiotherapeut en later vaak naar de chiropractor. Dit alles heeft niet veel geholpen en ik zag mijn geest al zweven, dat ik zo 90 jaar moest worden.

blog 26052017

Herken je het dat je je als ouder verheugt op een gezellige maaltijd met het gezin maar dat het toch anders uitpakt doordat de kinderen in koor roepen het eten niet lekker vinden? Merk dat je je zorgen maakt of je kindje wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt doordat het slechts een beperkte hoeveelheid voedingsmiddelen eet? Natuurlijk weet je vast wel wanneer jij wilt dat jouw kleintje zich optimaal blijft ontwikkelen op jonge leeftijd gezond leren eten heel belangrijk is. Feit is dat de manier waarop jouw kind vandaag omgaat met eten legt de basis voor de rest van het verdere leven. Wanneer een kind een verstoorde relatie met (gezonde) voeding heeft, kan dit niet alleen een mogelijk risico voor zijn of haar huidige gezondheid betekenen. Deze verstoorde relatie kan zelfs tot gezondheidsproblemen in de toekomst leiden. Obesitas en eetstoornissen als anorexia en boulimia kunnen een mogelijk gevolg zijn van een vroege verstoorde omgang met eten. Ook factoren als erfelijke aanleg spelen een rol in het ontwikkelen van deze aandoeningen. Gelukkig kun je zelf veel doen om je kindje zo gezond mogelijk te laten eten zodat het zich optimaal ontwikkelt. In deze blog wil ik je meer vertellen over het ontwikkelen van eetgedrag bij kinderen, verschillende soorten eters, selectief eetgedrag en wat je als ouder kunt doen om je kind te helpen een gezond eetgedrag te ontwikkelen. Eén ding is zeker, geef als ouder het goede voorbeeld!

blog home 24042017

Ben je de afgelopen tijd bezig geweest met gewicht te verliezen door gezond eten en meer bewegen? Is het je gelukt om blijvend ook veranderingen in je eetgedrag aan te brengen? En ben je lekker wat kilo’s verloren? Hoe fijn zou het zijn als de verloren kilo’s er niet binnen no time weer aan zitten?? Hoe doe je dat? Een gezonde leefstijl valt en staat met de combinatie van een gezonde basisvoeding, dagelijks actief zijn in de vorm van matig intensieve beweging (30-60 min) zoals wandelen, fietsen, in de tuin werken of huishoudelijke klusjes doen, 2 tot 3 keer per week een uur intensief bewegen en een gezond gedrag, een gezonde mindset. Dit laatste is gemakkelijker gezegd dan gedaan maar het kan je helpen als je structureel wat dingetjes in je dagelijks leven zodanig organiseert zodat je deze gedragsverandering  ook vasthoudt. Te beginnen met een omgeving die je helpt, omgaan met mensen die op een positieve manier met gezondheid bezig zijn en je stimuleren je gezonde leefstijl vol te houden. Een positieve flow … Daarnaast is inzicht hebben in je energiebalans handig, hoeveel energie verbruik je dagelijks en hoeveel neem je in? Is dit in balans, dan blijft je gewicht gelijk. Als je gewicht wilt verliezen heb je een negatieve energiebalans nodig d.w.z. je dient minder energie in te nemen dan je verbruikt. Daarnaast is het handig je te realiseren dat je je dient te wapenen tegen de verleidingen in je omgeving zoals supergrote verpakkingen en porties voedingsmiddelen die in de loop der tijd alsmaar groter geworden zijn. Ook tussen de verschillende landen en werelddelen zijn portiegroottes verschillend. Een small Cola in Amerika is groter dan een small Cola in Nederland. Wees jezelf bewust en ga hiermee verstandig om! Geef je hierbij allerlei handige tips om in allerlei situaties je gewicht te kunnen blijven behouden.

blog home 13042017

Onlangs was ik uitgenodigd om een presentatie te geven voor trainers en ouders van jeugdige hockeyers op de Gooische hockeyclub in Bussum. Professioneel dat daar aandacht aan voeding en sport wordt besteed en er was veel belangstelling. Het werd een leuke interactieve workshop! Na afloop werd mij gevraagd de highlights van de avond weer te geven in een artikel. Vandaar dit artikel dat zowel bestemd is voor volwassen als jeugdige sporters! Op het gebied van sport en voeding kan menig sporter namelijk nog veel winst behalen. Het merendeel van de sporters gebruiken niet de meest optimale voeding waardoor ze belemmerd worden optimaal te presteren of wat kan leiden tot maag-darmklachten, extreme vermoeidheid of slecht herstel van blessures. Een enkeling vindt de weg naar de sportdiëtist, maar velen niet. Zij zoeken zelf naar informatie in (sport)tijdschriften en op internet. Of ze volgen de tips van teamgenoten, clubmaatjes, trainers en begeleiders. Maar de één zegt dit en de ander dat. Wat is waarheid? En de sporter? Die blijft zoeken –vaak op gevoel- en blijft zitten met vragen en twijfels. In onderstaand artikel wil ik wat algemene tips geven op het gebied van sport en voeding maar als je echt serieus met je sport bezig bent en je gaat voor de optimale sportprestatie (de overwinning…) gun je jezelf een afspraak met een professional voor een sportvoedingsadvies op maat! En dát is de sportdiëtist!

Linda de Mol is op 20 maart begonnen met "LINDA.lijnt". De presentatrice/actrice heeft een BMI van 26,5 en wil in 6 weken 5 kilo afvallen. Ze vlogt over haar afvalpoging en roept mensen op met haar mee te lijnen. Diëtist Corinne van Acht van Voedingsadviesbureau Food & Wellness ... klik hier om de pagina te bekijken...

blog 03042017

Last van 'zwembandjes' rond de heupen?
Heb je overgewicht en/of diabetes type 2 en heb je al meerdere malen geprobeerd gewicht te verliezen door energiebeperkt te eten maar werkte dit niet? Dan kan het zijn dat er sprake is van insulineresistentie en kan het helpen minder en andere koolhydraten te eten. Bij insulineresistentie is er sprake van ongevoeligheid van lichaamscellen voor het effect van insuline. Wanneer er een combinatie bestaat van te hoge bloeddruk, bloedvetten (cholesterol, triglyceriden), hyperinsulinisme ( als je lichaam teveel insuline aanmaakt doordat het minder goed reageert op insuline) en schildklierafwijkingen wordt dit ook wel het Metabool Syndroom genoemd. De klacht die het meest op de voorgrond staat bij hyperinsulinisme is overgewicht en een toename van de middelomvang de zogenaamde “zwembandjes” rond de heupen. Wanneer de tailleomvang groter wordt dan 80% van de heupomvang is er grote kans op het aanwezig van hyperinsulinisme.
In zijn algemeenheid kun je zeggen dat onder koolhydraten suikers en zetmeel worden verstaan. Wil je minder koolhydraten binnenkrijgen dan helpt het al om zo min mogelijk snoep, koek, gebak, frisdrank, vruchtensap en gezoete melkdranken te nemen. Kies liever voor volkorenbrood, zilvervliesrijst, groenten, peulvruchten en fruit. Deze bevatten meer voedingsstoffen maar ook meer voedingsvezels. Het verbetert bovendien je bloedsuiker!

blog 03042017

Last van 'zwembandjes' rond de heupen?
Heb je overgewicht en/of diabetes type 2 en heb je al meerdere malen geprobeerd gewicht te verliezen door energiebeperkt te eten maar werkte dit niet? Dan kan het zijn dat er sprake is van insulineresistentie en kan het helpen minder en andere koolhydraten te eten. Bij insulineresistentie is er sprake van ongevoeligheid van lichaamscellen voor het effect van insuline. Wanneer er een combinatie bestaat van te hoge bloeddruk, bloedvetten (cholesterol, triglyceriden), hyperinsulinisme ( als je lichaam teveel insuline aanmaakt doordat het minder goed reageert op insuline) en schildklierafwijkingen wordt dit ook wel het Metabool Syndroom genoemd. De klacht die het meest op de voorgrond staat bij hyperinsulinisme is overgewicht en een toename van de middelomvang de zogenaamde “zwembandjes” rond de heupen. Wanneer de tailleomvang groter wordt dan 80% van de heupomvang is er grote kans op het aanwezig van hyperinsulinisme.
In zijn algemeenheid kun je zeggen dat onder koolhydraten suikers en zetmeel worden verstaan. Wil je minder koolhydraten binnenkrijgen dan helpt het al om zo min mogelijk snoep, koek, gebak, frisdrank, vruchtensap en gezoete melkdranken te nemen. Kies liever voor volkorenbrood, zilvervliesrijst, groenten, peulvruchten en fruit. Deze bevatten meer voedingsstoffen maar ook meer voedingsvezels. Het verbetert bovendien je bloedsuiker!

blog 28032017

De overgang (ook wel menopauze of climacterium) wordt in de diverse culturen op verschillende manieren beleefd. Je zou de overgang de puberteit van de oudere vrouw kunnen noemen: de periode van de (hormonale) veranderingen! Gelukkig is in Nederland de overgang niet langer taboe. Vrouwen spreken openlijk over klachten en gaan zelf naar oplossingen zoeken. De gemiddelde overgangsleeftijd ligt rond de 50 jaar, de tweede levenshelft van het leven. Doordat de oestrogeenproductie afneemt hebben veel vrouwen klachten. Rond 80 – 90% van de vrouwen heeft last van opvliegers en andere typische overgangsklachten, gemiddeld enkele jaren lang. In welke mate een vrouw last heeft van opvliegers, transpireren en andere klachten wordt vooral bepaald door leefwijze en voeding. Het goede nieuws voor Nederlandse vrouwen in de overgang is dat door het aanleren van een gezond voedingspatroon en leefstijl de klachten kunnen worden verminderd.
Er zijn culturen waarin minder vrouwen last hebben van overgangsklachten omdat daar andere voedingspatronen voorkomen zoals in de Mediterrane landen waar veel verse groente, vis en olie gegeten worden, Midden en Zuid -Amerika waar veel peulvruchten en Japan en China waar veel sojaproducten gegeten worden. Deze voedingsgewoonten zijn niet alleen gunstig bij overgangsklachten maar ook allerlei vormen van kanker, ouderdomsdiabetes en hart- en vaatziekten komen in deze landen minder voor.
Wat kan ik doen om mijn overgang goed te doorstaan?

blog 17032017

Er waren eens… goede voornemens om af te vallen: “back in shape” te komen of nu eindelijk de “perfecte summer body” te krijgen. Nadruk op “waren”, want deze ambitieuze plannen zijn inmiddels vaak als sneeuw voor de (lente)zon verdwenen.

blog 090217

Gezond eten is trendy en daar ben ik als diëtist heel blij mee. Al ruim 9 jaar leer ik dagelijks volwassenen en kinderen dat gezond eten leuk en lekker is en van groot belang is voor een goede gezondheid. Gezond eten kan voor iedereen verschillend zijn … heb je buikklachten bijvoorbeeld dan kan het vervangen van koemelk door sojamelk gezond zijn en ervoor zorgen dat je je goed voelt. Een gezond eetpatroon definieer ik overigens als een eetpatroon waarmee je je risico op chronische ziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker zoveel mogelijk verlaagt. Duidelijk is namelijk dat met een laag risico op chronische ziektes de kans groter is dat je in goede gezondheid oud wordt. Als alle Nederlanders zouden stoppen met roken, een gezond gewicht zouden hebben, voldoende zouden bewegen, niet te veel zout en verzadigde vetten zouden eten maar juist voldoende groenten, fruit, peulvruchten, noten, plantaardige olie, volkorengranen en vis dan zouden ongeveer 80% van alle coronaire hartziekten (bijv. een hartaanval), 75% van de beroerten, 90% van diabetes type 2 en 30 tot 50% van alle gevallen van kanker voorkomen kunnen worden. Helaas rookt 23% van de Nederlanders, is de helft te zwaar, beweegt 70% niet voldoende en eet bijna geen enkele Nederlander gezond. Slechts 5% eet voldoende groenten, minder dan 10% eet voldoende fruit en gemiddeld eten alle Nederlanders te veel zout en te weinig voedingsvezels. Het percentage Nederlanders dat wel eet volgende de richtlijnen voor gezonde voeding is maar 2%.  Schrikbarend laag dus. Daarom is een belangrijke vraag: hoe breng je nu die gezonde eetkeuze op een leuke manier in de praktijk? Daar wil ik in deze blog op ingaan. Ik wil je met dit blog inspireren op een leuke manier gezond te leren eten. Welkom in de wereld van de bowls, salades, gezonde pannenkoeken en gezonde snacks ….

Pagina 1 van 7