Eetstoornissen
donderdag, 16 januari 2014 09:25

Afvallen met een knipoog!

Geschreven door
Beoordeel dit item
(1 Stem)

Vijf slechte manieren om af te vallen!
afvallen


1. Op dieet gaan

Voor een bepaalde tijd een dieet volgen kan tijdelijk resulteren in gewichtsverlies maar helaas vaak niet voor lang. Wie kent niet die ene collega, buurvrouw of vriend die juist dankzij  dat geweldige dieet zoveel overtollige kilo’s is kwijtgeraakt en nu weer net zoveel weegt als voorheen of zelfs zwaarder is geworden. Het lukt velen dus blijkbaar wel om in een relatief korte periode de overtollige kilo’s kwijt te raken maar niet om dit resultaat blijvend vast te houden. Vervolgens wordt er met veel enthousiasme begonnen aan een nieuw fantastisch dieet met uiteindelijk weer hetzelfde resultaat. Dit wordt het zgn. jojo-en genoemd met alle nadelige gevolgen voor onze gezondheid. Er moet dus nog een andere reden of redenen zijn waarom diëten slechts tijdelijk tot gewichtsverlies leiden. Die reden is dat je niets aan je eetgedrag verandert!  Misschien gebruik je eten wel om emoties weg te eten of  eet je in gezelschap van vrienden meer dan goed voor je is omdat je het lastig vindt om “nee” te zeggen of misschien beweeg je te weinig in relatie tot je voedsel-inname of denk je aan eten in termen van ‘goed’ en ‘fout’ en loop je vervolgens steeds met een schuldgevoel rond.
Er zijn heel veel oorzaken waarom je teveel eet en waardoor je overgewicht hebt gekregen. Belangrijk is te begrijpen wat in jouw geval de oorzaak van je overgewicht is.  Als je je bewust bent van de gewoontes in je eetgedrag kun je jezelf leren deze gewoontes te doorbreken. Het woord “dieet” geeft aan je te beperken in hetgeen je van jezelf mag eten. Als je denkt in verandering van leefstijl denk je eerder in positieve mogelijkheden.  Jammer van diëten is dat het slechts tijdelijk is en niet een blijvende, structurele aanpak van de oorzaak van je overgewicht. Met alle teleurstellingen van dien. Wil je inzicht in je eetgedrag, zoek dan professionele hulp bij de diëtist van Voedingsadviesbureau Food and Wellness.

2. Afslankpillen

Afslankpillen kunnen zeer aantrekkelijk lijken om af te vallen. Zo’n steuntje in de rug lijkt ideaal want zonder al te veel inspanning en discipline val je lekker af. Om blijvend af te vallen is doorzettingsvermogen en discipline nodig. Afslankpillen beloven je dat je snel zult afvallen zonder al teveel inspanning. Helaas worden die beloftes vaak niet waar gemaakt. Bovendien zijn afslankpillen vaak duur en werken niet of nauwelijks om vetmassa te verliezen. Een wonderpil om af te vallen bestaat eenvoudigweg niet. Het gebruik van afslankpillen kan slecht zijn voor de gezondheid als je ze gedurende langere tijd gebruikt. Vermageringspreparaten worden namelijk niet zo goed gecontroleerd als medicijnen en kunnen een slechte samenstelling hebben en niet voorzien in de voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Preparaten met stimulerende middelen (zoals Efedra) zijn inmiddels verboden omdat ze gevaarlijk bleken te zijn.

3. Teveel en fanatiek gaan sporten

Als je wilt afvallen zonder extra te bewegen is het lastiger om overtollige kilo’s kwijt te raken. Echter, vaak kiezen de mensen voor een sport die ze ineens langdurig, vaak en intensief gaan beoefenen. Maar wie plotseling veel gaat sporten heeft meer kans op:

  1. Vervelende blessures;
  2. Ogenschijnlijk minder gewichtsverlies doordat je lichaam de spiermassa gaat vergroten die ook hun gewicht hebben. De weegschaal geeft dus tijdelijk meer aan door toename van spiermassa en energieverbruik maar waardoor het lijkt alsof je geen vetmassa verliest. Je zou hierdoor ontmoedigd kunnen worden.
  3. Afhaken. Als je erg veel gaat sporten is dat op de lange duur moeilijk vol te houden waardoor je eerder zult afhaken.

Hoe kun je het wel goed aanpakken? Kies voor een sport die je leuk vindt en die je met plezier doet. Focus niet teveel op afvallen maar sport omdat je het lekker vindt en je er gelukkig van wordt. Dat je ervan afvalt is dan mooi mee genomen. Bouw het geleidelijk op en ga niet te fanatiek van start. Zoek op internet of vraag de sportinstructeur een opbouwschema in  die sport. Kies ook voor meer beweging in de dagelijkse routine. Pak eens de fiets in plaats van de auto of neem de trap in plaats van de lift. Op deze manier is extra bewegen eenvoudig en een duur abonnement bij de sportschool niet altijd perse nodig. Aanbevolen wordt om dagelijks 30 minuten matig intensief te bewegen en 2 tot 3 keer per week een uur intensief. Hoe meer spiermassa je opbouwt hoe hoger je energieverbruik structureel verhoogd wordt, ook in rust! En waardoor je dus ook gemakkelijker vetmassa zult verliezen!

4. Weinig drinkenVeel water drinken

Het menselijk lichaam bestaat voor het grootste gedeelte uit  water. Om deze waterhuishouding goed op peil te houden is het belangrijk om voldoende te drinken. Wanneer je niet voldoende drinkt kun je verschijnselen krijgen zoals: vermoeidheid, ernstig dorstgevoel (begin van uitdroging), droge huid, droge lippen, obstipatie (verstopping), moeilijker ademhalen, koorts, misselijkheid. Zelf chronische rugpijn  hoofdpijn en maagpijn kunnen gevolgen zijn van te weinig drinken. Bovendien zorgt voldoende vocht ervoor dat je minder snel een hongergevoel krijgt. Water is een prima dorstlesser! Aanbevolen wordt 1,5 tot 2 liter per dag te drinken!

5. Maaltijden overslaan

Als je maaltijden gaat overslaan zul je eerder geneigd zijn ongezond te gaan eten vanwege een hongergevoel. Ontbijt als een koning, lunch als een prins en eet als een bedelaar bij het avondeten. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. De stofwisseling wordt goed op gang gebracht door het ontbijt. Een goed ontbijt is bij voorkeur vezelrijk omdat je dan goed verzadigd bent. Voorbeelden zijn volkorenbrood of crackers met mager beleg, havermout - of 7 granen pap, yoghurt met muesli. Er zijn genoeg mogelijkheden voor een lekker en voedzaam ontbijt. Regelmatig eten zorgt ervoor dat “het kacheltje volop blijft branden”. Zorg ervoor dat je om de 2,5 a 3 uur wat eet, 3 hoofd- en 3 tussenmaaltijden. Een goed tussendoortje kan fruit zijn met iets te drinken erbij. Als je regelmatig eet, zul je minder snel een hongergevoel krijgen en zal de neiging om naar iets te grijpen wat minder gezond voor je is, minder groot zijn! Zorg ervoor dat je rustig eet want het duurt 30 minuten voordat je merkt dat je wat in je maag hebt.

Voor meer info om op een goede manier gewicht te verliezen, raadpleeg de diëtist van Voedingsadviesbureau Food and Wellness, tel. 06 50525049 of mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Lees 31694 keer Laatst aangepast op donderdag, 16 januari 2014 17:37

3 reacties

  • Reactielink Yves Benb vrijdag, 23 mei 2014 17:31 Geplaatst door Yves Benb

    Ik heb je artikel gelezen en ken mensen die ook succesvol zijn vermagerd. Vooral genoeg eten op regelmatige tijdstippen werd bij deze personen aangeraden om de verbranding op peil te houden. Veel drinken, water uiteraard, is ook een must.

    Rapporteren
  • Reactielink afvallen met sport woensdag, 05 februari 2014 10:52 Geplaatst door afvallen met sport

    Maaltijden overslaan is niet een goede manier om gewicht te verliezen alleen maakt je zwak, moet je veel water drinken en dagelijks oefenen om gezond gewicht te verliezen.

    Rapporteren
  • Reactielink Gerard Berg woensdag, 05 februari 2014 10:49 Geplaatst door Gerard Berg

    Maaltijden overslaan is niet een goede manier om gewicht maakt het alleen je zwak, moet je veel water drinken en dagelijks oefenen om gewicht te verliezen gezond verliezen. sporten en afvallen zo blijf je gezond

    Rapporteren

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.