Contact Us

 

FOOD AND WELLNESS

Struikheiweg 16
1406 TK  Bussum
T 06 50525049
E  info@foodandwellness.nl

 

Volg ons op Twitter!FacebookLinkedInpinterestInstagram
Eetstoornissen
vrijdag, 15 november 2013 01:00

VERSTANDIG SNOEPEN …Wie zoet is krijgt lekkers

Geschreven door
Beoordeel dit item
(1 Stem)

Hoe eet je goed in de maand van het snoepgoed?pepernoten

Waar komen al die verschillende Sinterklaas lekkernijen eigenlijk vandaan?
Moeten we al het snoepgoed laten staan? Gelukkig niet. Dat snoepgoed niet gezond is weten we allemaal wel, maar het hoort er toch een beetje bij. Wij helpen je de gulden middenweg te vinden.

In winkels en op werk in overvloed, hoe gaan we om met strooigoed?
De traditie om in december iets lekkers te strooien is al heel oud. Zo hoopten de boeren op een goede oogst, want het strooien staat voor vruchtbaarheid en zaden strooien op de akkers. Ook zou het een teken zijn van vrijgevigheid en bescheidenheid, je kunt  immers ongezien strooien. Ook hebben we 's winters vaak gewoonweg wat meer trek. Door minder daglicht op de huid vermindert de hoeveelheid vitamine D in het lichaam. Vitamine D is onder andere betrokken bij de aanmaak van hormonen die een invloed hebben op de eetlust. Het is dus niet zo gek dat veel mensen meer trek hebben als de dagen korter worden. Tegenwoordig is het snoepgoed al in september te vinden in de schappen. Behalve in de winkels liggen er vaak schalen strooigoed bij kassa's en op het werk. Voor dat de Sint in het land is zitten de eerste ‘Sinterklaaskilo's' er dus vaak al weer aan! Genoeg reden dus om eens stil te staan bij al dat snoepgoed.
Het meest bekende snoepgoed zijn misschien wel de pepernoten. Met het begrip ‘pepernoten' wordt echter vaak kruidnoten bedoeld; harde koekjes van tarwebloem met speculaaskruiden. Deze vind je ook het meest in de winkel. Let goed op het etiket als je kruidnoten koopt, en probeer te kiezen voor minder calorieën!

‘Echte' pepernoten zijn taaier en groter dan kruidnoten. Er wordt roggemeel en anijs in verwerkt. Van hetzelfde deeg wordt taaitaai gemaakt.
Behalve pepernoten en kruidnoten kun je vaak ook schuimpjes in het strooigoed vinden. Dit zijn snoepjes, gemaakt van opgeklopt eiwit of gelatine met suiker.
Het grote voordeel van strooigoed is dat je de portiegrootte zelf in de hand hebt. Het is echter ook heel makkelijk om er van door te blijven eten. Let dus goed op dat het bij een handje blijft!

Proberen we de verleiding van strooigoed te weerstaan, maar kunnen we ander snoepgoed laten staan?
Behalve strooigoed kennen we rond Sinterklaas nog meer snoeptradities.
Wat dacht je van speculaas? Behalve speculaaskoekjes zijn er ook gevulde varianten en speculaasbrokken.
De speculaaskruiden die de koeken hun unieke smaak geven werden door de VOC in Nederland geïntroduceerd. Deze specerijen waren voor de adel een nieuw middel om hun rijkdom mee te tonen, maar naarmate het op grotere schaal werd geïmporteerd werd het beter betaalbaar.

‘Een letter van banket' is een ander oud gebruik en werd al in 1898 in het liedje ‘6 december' (beter bekend als ‘O, kom er eens kijken') vastgelegd. Het gebruik van eetbare letters schijnt uit de 19e eeuw te stammen. In kloosters zouden kinderen als beloning een broodletter krijgen als ze de bijbehorende letter hadden geleerd. Banketstaven en - letters zijn gevuld met spijs en ook nog eens vet, erg calorierijk dus.
De bekendste letters rond Sinterklaas zijn toch wel de chocoladeletters. Na het Sinterklaasfeest zitten mensen vaak met een overschot aan de letters. Makkelijk om te veel van te eten dus.   
Marsepein en borstplaat zijn met het Sinterklaasfeest ook in de winkels te vinden. Het zijn mengsels van suiker met respectievelijk amandelpoeder en room of water. Marsepein wordt vanwege de prijs van amandelen ook wel met witte bonen gemaakt. Met 350-440 kcal per 100 gram is het de moeite waard om dit suikergoed te laten liggen. Ter vergelijking: Appeltaart bevat per 100 gram 280 kcal.

Soms komt het goede in zessen; de sinterklaas snoeplessen:

  • Doe je jezelf aan lekkers te goed, vergeet niet dat elke hap er toe doet!

Heb je toch eens ongepland wat lekkers genomen en voel je je ontmoedigd? De zak met strooigoed toch nog even opmaken? Alle beetjes tellen, dat geld ook voor de calorieën. Het heeft dus altijd nog zin om die extra happen of handjes niet meer te nemen!

  • Wil je toch een snoepfestijn, denk dan aan de mandarijn.

Door al het snoepgoed wordt de mandarijn nog wel eens vergeten. Zonde, want ze zijn juist volop te verkrijgen in dit seizoen. Vol vitamine C en per 2 stuks slechts 32 kcal

Pepernoten in de oven

  • Niet bang voor het fornuis? Organiseer het feest dan thuis!

Als je sinterklaas viert met vrienden en/of familie, maar je wilt de verleidingen beter in de hand houden, organiseer het feest dan thuis. Je kunt doorgeven dat jij voor de lekkernijen zorgt, en zorgen dat er gezondere keuzes aanwezig zijn. Veel Sinterklaaslekkernijen kun je thuis maken, je kunt dan zelf kiezen hoeveel suiker je bijvoorbeeld gebruikt. Ben je bang dat je na het feest met teveel snoepgoed achterblijft, zorg dan dat je zakjes hebt om de feestgangers wat mee naar huis te geven.

  • Vier het feest, uit eigen belang, niet 3 maanden lang.

Dat het snoepgoed al te koop is wil niet zeggen dat het ook al tijd moet zijn om het snoepfeest te laten beginnen. Spreek met jezelf een datum af waarop je begint met de sinterklaas gerelateerde lekkernijen, bijvoorbeeld een paar weken voor pakjesavond. Bewaar het echte snoepen voor 5 december (beloof jezelf bijvoorbeeld een stukje marsepein). Zo hou je het snoepen in de hand en blijft het bijzonder. Het zou zonde zijn om in december uit gewoonte maar snoepgoed te eten, terwijl je er niet eens echt van geniet!

  • Sint's voorbeeld zet aan tot denken, het is ook leuk om te schenken!

Gekregen of gekocht snoepgoed wordt vaak maar gegeten ‘omdat het toch op moet'. Vergeet niet dat het ook heel leuk kan zijn om uit te delen. Verder geeft het in Nederland populairder wordende feest Sint Maarten (11 november) een mooie kans om wat lekkers weg te geven.

  • Met de minste calorieën de meeste pret? Baseer je keuze op het etiket.

Let altijd op het etiket. Snoepgoed kan, zoals we hebben laten zien, erg verschillen in calorieën. Een ander merk of net een ander soort kan dus calorieën schelen, maar dat merk je lang niet altijd in de smaak!  Lekker genieten dus, maar wel eerst kijken wat het je ‘levert'.

Snoepgoed   Kilocalorieën
Sinterklaasschuimpje   15
Taai-taaipopje   15
Speculaasje   25

Roomborstplaat
(per plaatje)

  35
Drie pepernoten   50
Tien kruidnoten   50
Stukje banketstaaf
(25 gram)
  100
Stukje marsepein
(25 gram)
  110
Brok speculaas
(25 gram)
  120
Stukje gevulde speculaas
(30 gram)
  140
Taai-taaipop (20 cm.)   280
Kleine chocoladeletter melk
of puur (65 gram)
  350
Stuk gevulde speculaas
(100 gram)
  460
Middelgrote chocoladeletter
melk of puur (135 gram)
  730
Grote chocoladeletter melk
of puur (225 gram)
  1181


    

Lees 10331 keer Laatst aangepast op maandag, 18 november 2013 09:01

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.