Contact Us

 

FOOD AND WELLNESS

Struikheiweg 16
1406 TK  Bussum
T 06 50525049
E  info@foodandwellness.nl

 

Volg ons op Twitter!FacebookLinkedInpinterestInstagram
Eetstoornissen
donderdag, 28 februari 2013 13:19

Waar een wil is, is een weg!

Geschreven door
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

waar een wilWie zou er nou niet wat vaker “nee” willen kunnen zeggen tegen verleidingen? We denken dat we wilskrachtig zijn maar zijn dat helemaal niet! Sterker nog … we kúnnen het niet omdat ons hectische bestaan zo extreem veel beslissingen van ons verwacht! Alleen al over het eten neemt een modern mens gemiddeld 227 beslissingen per dag. Laat staan dat we helemaal gek worden van alle beslissingen die we dagelijks moeten nemen als we onszelf ook nog voornemen voldoende te sporten, gewicht te willen verliezen, te stoppen met roken en minder alcohol te drinken … Sinds een paar jaar is bekend: te veel beslissingen putten de wilskracht uit! Dit artikel geeft inzicht hoe het werkt met wilskracht en hoe je jezelf kunt trainen wilskracht te vergroten zodat je je doel ook daadwerkelijk bereikt!

Korte of lange termijn?

Te veel geld uitgeven, je tijd verlummelen, je geduld verliezen, het zoveelste calorierijke toetje. Veel mensen zouden graag ‘nee’ kunnen zeggen wanneer dat eigenlijk het beste is, en ‘ja’ wanneer ze ‘ja’ zouden moeten zeggen. Ze weten wat ze werkelijk willen – een slanke lijn, een vollere portemonnee, een afgewerkte agenda – maar slagen er niet in dit te bereiken. Ze stellen zichzelf en anderen teleur en voelen zich vaak schuldig over hun gebrek aan wilskracht. Een wilskrachtuitdaging is een conflict tussen twee tegenstrijdige doelen op kortere en langere termijn. Wie te vaak kiest voor de korte termijn komt in de problemen. Zelfbeheersing blijkt een goede graadmeter voor onze gezondheid, voor ons succes in relaties en op het werk en voor onze financiële zekerheid. Valt onze zelfbeheersing te verbeteren? En zo ja, hoe?
Wilskracht is een persoonlijkheidskenmerk, een eigenschap die we nu eenmaal hebben of niet en waar we weinig kunt aan doen – tenminste, dat is wat vaak wordt gedacht! Maar niets is minder waar! Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat iedere mens van nature tot zelfbeheersing in staat is. Het is een eigenschap die ons door de evolutie werd toebedeeld doordat we in de groep moesten passen, moesten samenwerken en langdurige banden onderhouden. Onze hersenen werden ertoe aangezet strategieën voor zelfbeheersing te ontwikkelen.

Leer omgaan met stress, angst en schuldgevoel
Zelfbeheersing is diepgeworteld in de hersenen en beïnvloedt een hele reeks lichamelijke processen. Inzicht in de biologie achter zelfbeheersing verheldert hoe belangrijk de invloed van stress is voor je wilskracht en waarom de moderne wereld deze vaak dwarsboomt. Beter met stress leren omgaan is dan ook een van de beste manieren om je wilskracht te vergroten. Deskundigen denken dat zelfbeheersing draait om het onderdrukken van impulsen en het weerstaan van plezier op de korte termijn, meestal gevolgd door winst op de langere termijn. Het hele idee is dat die zelfbeheersing energie kost en dat die energie op een gegeven moment op is. Dus wie zorgt het regelmatig en goed opladen van de batterij door voldoende slaap, rust en een gezonde basisvoeding, zal zich beter kunnen beheersen!
Behalve stress zijn ook angst en schuldgevoel één van de grootste vijanden van wilskracht. We zijn meer geneigd te zwichten voor verleiding als we ons rot voelen. (Denk hierbij bijvoorbeeld aan de reep chocolade waarmee we onszelf troosten/belonen na een stressvolle gebeurtenis). We kunnen echter onszelf gedrag aanleren waarbij we ons goed voelen zonder toe te geven aan verleidingen die op termijn nog meer stress, angst en schuldgevoel geven. Soms kunnen we te moe zijn om weerstand te bieden. Wilskracht is immers beperkt en kan uitgeput geraken. Maar ook dit inzicht kunnen we gebruiken om onze wilskracht weer aan te vullen en onze zelfbeheersing te trainen en te versterken.

7 tips om wilskracht te trainen en je voorgenomen doel te bereiken …
1. Concentreer je op één doel en begin simpel.
Hoe vaker je beslissingen moet nemen, hoe sneller je wilskracht is uitgeput. Dus begin bijvoorbeeld alleen met het voornemen van eten van volkoren producten!
2. Creëer rust door met aandacht te ademen.
Alleen al aandacht geven aan je ademhaling, vermindert stress en vergroot daardoor de wilskracht. Lichaamsbeweging biedt ook onmiddellijk wilskrachtvoordeel doordat het afleiding geeft!
3. Creëer routine.
Routine geeft duidelijkheid en rust! Door te besluiten om bijvoorbeeld om 11 uur de tv uit te zetten, zul je eerder gaan slapen! Of door met jezelf af te spreken, het alcoholgebruik tot 2 avonden per week te beperken en na ieder glas alcohol jezelf te verplichten 2 glazen water te drinken, zul je minder alcohol drinken.
4. Overwin kleine weerstanden en stel haalbare doelen.
Gedragsverandering kost nu eenmaal tijd en gaat met vallen en opstaan! Door kleine doelen te stellen zoals op je lichaamshouding letten of standaard een fles water op je bureau te zetten om te zorgen dat je voldoende drinkt, versterk je de wilskracht en zul je beloond worden doordat je je doel bereikt hebt. Je hoeft je ook niet te schamen als het niet lukt want ieder moment is een nieuw moment om de draad weer op te pakken.
5. Stel niet uit en begin vandaag. 

Besluit bij iedere keuze die je maakt dat je dat voortaan iedere dag zo gaat doen. Geen variaties en geen uitzondering want bedenk dat van uitstel vaak afstel komt!
6. Zoek hulp bij een professional of in je directe omgeving!
Natuurlijk doe je het allemaal voor jezelf maar gedragsverandering is lastig en kost tijd. Vreemde ogen dwingen en persoonlijke coaches zijn vaak een goede “stok achter de deur”. Professionals zoals diëtisten zijn opgeleid om te coachen als je dreigt in oude eetpatronen terug te vallen.
7. Gebruik ondersteunende hulpmiddelen.
Onderzoek wijst uit dat hulpmiddelen de wilskracht vergroten. Maak bijvoorbeeld gebruik van apps die je aanzetten tot gezond eten of bijvoorbeeld een hardloopapp om je te ondersteunen bij je hardloopdoel en je te herinneren aan je hardloopschema! Er zijn ook coaches die werken met e-mails, twitterberichten of skype!

Tenslotte …
Hopelijk geeft bovenstaand artikel je voldoende inspiratie en daadkracht om voorgenomen doelen te bereiken. Bedenk dat bij iedere gedragsverandering wilskracht onontbeerlijk is. Ben je geïnteresseerd om meer te lezen over wilskracht, is het boek Wilskracht. De herontdekking van de grootste kracht van de mens (Uitgeverij Nieuwezijds) geschreven door psycholoog Roy Baumeister (met John Tierney) een aanrader!

Lees 6488 keer Laatst aangepast op dinsdag, 05 november 2013 17:37

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.