Voeding & gezondheid

Voeding & gezondheid - Hoge bloeddruk

Het hart pompt bloed in de bloedvaten door zich bij elke hartslag samen te trekken en dan weer te ontspannen. Dit geeft een bepaalde druk in de bloedvaten: de bloeddruk. De bloeddruk kan worden gemeten met een bloeddrukmeter. De zogenaamde bovendruk (systolische bloeddruk) geeft de druk aan wanneer het hart zich samentrekt. De onderdruk (diastolische bloeddruk) is de druk wanneer het hart zich ontspant. De bloeddruk wordt uitgedrukt in mmHg: millimeters kwik. Een hoge bloeddruk (hypertensie) verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Om te kunnen beoordelen of de bloeddruk te hoog is, zal de arts daarom meerdere metingen verrichten binnen een bepaalde periode. De bloeddruk verandert voortdurend, afhankelijk van bijvoorbeeld emoties, activiteiten en spanning.

Wat is een normale en een verhoogde bloeddruk?
Een normale bloeddruk bij volwassenen schommelt rond een bovendruk van 120 mmHg en 80 mmHg onderdruk.
Bij een verhoogde bloeddruk is de bovendruk hoger dan 140 en de onderdruk hoger dan 90.
 
Waardoor wordt hoge bloeddruk veroorzaakt?
De oorzaken van een verhoogde bloeddruk zijn meestal niet bekend. De bloeddruk kan verhoogd zijn omdat het lichaam te veel zout en water vasthoudt. Daardoor neemt de hoeveelheid bloed die in omloop is toe, en mede daardoor de druk op de vaatwanden. Ook is het mogelijk dat de vaatwand niet elastisch genoeg is. Het is echter nog niet helemaal duidelijk welke mechanismen ten grondslag liggen aan een verhoogde bloeddruk. Duidelijk is wel dat de kans op hart- en vaatziekten toeneemt: de hartspier moet meer arbeid verrichten en er kan ook schade aan de vaatwand ontstaan.
Bij een hoge bloeddruk worden vaak medicijnen voorgeschreven. Maar ook dan blijft een gezonde leefstijl van belang.

Hoe kun je met een gezonde leefstijl de bloeddruk verlagen?
  • regelmatig bewegen;
  • in geval van overgewicht: af te vallen;
    gezond en gevarieerd te eten, met veel groente en fruit, magere zuivelproducten, volkoren graanproducten en weinig verzadigd vet. Een gezond eetpatroon met veel groente en fruit draagt bij aan een goede bloeddruk. Dat komt doordat groente en fruit kalium leveren, dat de bloeddruk verhogende werking van natrium tegengaat;
  • niet roken;
  • stress verminderen;
  • de consumptie van alcohol te beperken; alcohol verhoogt de bloeddruk vanaf 2 glazen per dag;
  • matig te zijn met zout en gezouten producten;
  • het eten van drop te beperken;
    Drop en zoethoutthee kunnen de bloeddruk verhogen door de stof glycyrrhizine. Het gehalte kan per soort drop verschillen. Algemeen geldt het advies om per dag niet meer dan 50 tot 150 gram drop te eten. Theedrinkers moeten om dezelfde reden matig zijn met zoethoutthee, maximaal 0,6 liter per dag
 
Hoe kan de diëtist helpen bij hoge bloeddruk?
Naast medicatie kan verandering van leefstijl mensen helpen de bloeddruk te verlagen. De diëtist van Voedingsadviesbureau Food and Wellness is een diëtist met veel affiniteit met en ervaring in het begeleiden van volwassenen met een verhoogde bloeddruk naar een gezonde leefstijl. De diëtist berekent het energieverbruik (bij overgewicht), de hoeveelheid verzadigde en onverzadigde vetten, vitamines en mineralen in de voeding en maakt vervolgens een voedingsadvies op maat met oog voor persoonlijke voorkeuren, behoeftes en die voorziet in de juiste hoeveelheden energie en voedingsstoffen. Ook heeft zij veel leuke, creatieve ideeën over het bereiden van lekkere, gemakkelijke, gezonde maaltijden met minder zout die helpen de bloeddruk normaliseren. Indien nodig werkt zij multidisciplinair samen met artsen, cardiologen, psychologen, fysiotherapeuten om doelstellingen met betrekking to verandering van leefstijl te bereiken.