Contact Us

 

FOOD AND WELLNESS

Struikheiweg 16
1406 TK  Bussum
T 06 50525049
E  info@foodandwellness.nl

 

Volg ons op Twitter!FacebookLinkedInpinterestInstagram
Eetstoornissen
Gewicht

Gewicht (10)


blog 21062018

Goed eten en drinken is belangrijk voor iedereen. Het voorziet het lichaam van voedingsstoffen en energie die nodig is om het lichaam goed te laten functioneren. Echter, soms zijn er omstandigheden waardoor het niet lukt om voldoende te eten en te drinken of heeft je lichaam extra energie en eiwitten nodig (bijvoorbeeld bij ziekte). Je valt onbedoeld af en er bestaat dan een kans op ondervoeding. Ondervoeding is een onderschat probleem terwijl de gevolgen vrij ernstig kunnen zijn. Indien je ongewenst in 1 maand meer dan 5% van je gewicht verliest of meer dan !0% van uw gewicht in 6 maanden én als je ouder  bent dan 65 jaar wanneer je onbedoeld meer dan 4 kilo bent afgevallen in 6 maanden is er sprake van (risico op) ondervoeding. Het is belangrijk dat je hier iets aan doet omdat het je veel voordelen kan bieden. Bijvoorbeeld: je spierkracht en conditie kan behouden blijven of zelfs verbeteren, je kunt je fitter en energieker gaan voelen, je weerstand verbetert, je geneest sneller van een operatie of doorligplekken, kortom: de  kwaliteit van leven blijft zoveel mogelijk behouden en je kunt zo lang mogelijk zelfstandig blijven als je wat ouder bent.

maandag, 24 april 2017 09:39

Gewicht verloren??? #houvol

Geschreven door

blog home 24042017

Ben je de afgelopen tijd bezig geweest met gewicht te verliezen door gezond eten en meer bewegen? Is het je gelukt om blijvend ook veranderingen in je eetgedrag aan te brengen? En ben je lekker wat kilo’s verloren? Hoe fijn zou het zijn als de verloren kilo’s er niet binnen no time weer aan zitten?? Hoe doe je dat? Een gezonde leefstijl valt en staat met de combinatie van een gezonde basisvoeding, dagelijks actief zijn in de vorm van matig intensieve beweging (30-60 min) zoals wandelen, fietsen, in de tuin werken of huishoudelijke klusjes doen, 2 tot 3 keer per week een uur intensief bewegen en een gezond gedrag, een gezonde mindset. Dit laatste is gemakkelijker gezegd dan gedaan maar het kan je helpen als je structureel wat dingetjes in je dagelijks leven zodanig organiseert zodat je deze gedragsverandering  ook vasthoudt. Te beginnen met een omgeving die je helpt, omgaan met mensen die op een positieve manier met gezondheid bezig zijn en je stimuleren je gezonde leefstijl vol te houden. Een positieve flow … Daarnaast is inzicht hebben in je energiebalans handig, hoeveel energie verbruik je dagelijks en hoeveel neem je in? Is dit in balans, dan blijft je gewicht gelijk. Als je gewicht wilt verliezen heb je een negatieve energiebalans nodig d.w.z. je dient minder energie in te nemen dan je verbruikt. Daarnaast is het handig je te realiseren dat je je dient te wapenen tegen de verleidingen in je omgeving zoals supergrote verpakkingen en porties voedingsmiddelen die in de loop der tijd alsmaar groter geworden zijn. Ook tussen de verschillende landen en werelddelen zijn portiegroottes verschillend. Een small Cola in Amerika is groter dan een small Cola in Nederland. Wees jezelf bewust en ga hiermee verstandig om! Geef je hierbij allerlei handige tips om in allerlei situaties je gewicht te kunnen blijven behouden.

Linda de Mol is op 20 maart begonnen met "LINDA.lijnt". De presentatrice/actrice heeft een BMI van 26,5 en wil in 6 weken 5 kilo afvallen. Ze vlogt over haar afvalpoging en roept mensen op met haar mee te lijnen. Diëtist Corinne van Acht van Voedingsadviesbureau Food & Wellness ... klik hier om de pagina te bekijken...

maandag, 03 april 2017 15:18

Overgewicht door insuline resistentie

Geschreven door

blog 03042017

Last van 'zwembandjes' rond de heupen?
Heb je overgewicht en/of diabetes type 2 en heb je al meerdere malen geprobeerd gewicht te verliezen door energiebeperkt te eten maar werkte dit niet? Dan kan het zijn dat er sprake is van insulineresistentie en kan het helpen minder en andere koolhydraten te eten. Bij insulineresistentie is er sprake van ongevoeligheid van lichaamscellen voor het effect van insuline. Wanneer er een combinatie bestaat van te hoge bloeddruk, bloedvetten (cholesterol, triglyceriden), hyperinsulinisme ( als je lichaam teveel insuline aanmaakt doordat het minder goed reageert op insuline) en schildklierafwijkingen wordt dit ook wel het Metabool Syndroom genoemd. De klacht die het meest op de voorgrond staat bij hyperinsulinisme is overgewicht en een toename van de middelomvang de zogenaamde “zwembandjes” rond de heupen. Wanneer de tailleomvang groter wordt dan 80% van de heupomvang is er grote kans op het aanwezig van hyperinsulinisme.
In zijn algemeenheid kun je zeggen dat onder koolhydraten suikers en zetmeel worden verstaan. Wil je minder koolhydraten binnenkrijgen dan helpt het al om zo min mogelijk snoep, koek, gebak, frisdrank, vruchtensap en gezoete melkdranken te nemen. Kies liever voor volkorenbrood, zilvervliesrijst, groenten, peulvruchten en fruit. Deze bevatten meer voedingsstoffen maar ook meer voedingsvezels. Het verbetert bovendien je bloedsuiker!