Voeding&Gezondheid

Voeding&Gezondheid (29)

maandag, 29 januari 2018 16:21

Hoe word je de mooiste versie van jezelf?

Geschreven door

blog 290118

Wees eens eerlijk …heb je jezelf wel eens de vraag gesteld … Of je daadwerkelijk datgene doet in je leven wat je belangrijk vindt op gebied van relaties, gezondheid, werk of persoonlijke ontwikkeling?  En ben je de persoon die je graag wilt zijn? Bijvoorbeeld …. de begripvolle, vriendelijke, sportieve, zorgzame echtgenoot of echtgenote? Doe jij eigenlijk datgene waar je blij van wordt? En omring je je door mensen die jou energie geven? En als dat niet zo is … waarom niet? Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom je bepaalde keuzes maakt? Heb je bij jezelf wel eens opgemerkt dat je situaties bewust vermijdt omdat het niet goed voelt? Jezelf min of meer “verdoofd” door te gaan eten, alcohol te drinken, overmatig te sporten, te shoppen of een ander gedrag vertoont om het ongemakkelijke gevoel weg te krijgen? Fijn dat je je daar bewust van bent en het opmerkt. Dat is de eerste stap. En hoe kun je ervoor zorgen dat je gedrag structureel verandert? En zorgen dat je wel datgene gaat doen wat je gelukkig maakt en de persoon wordt die je graag wilt zijn? Een kleine ontdekkingsreis in de wereld van ACT (Acceptance and Commitment Therapy) een nieuwe vorm van gedragstherapie.

dinsdag, 19 december 2017 15:48

Kerstmenu 2017

Geschreven door

blog home 19122017

TONIJNTARTAAR MET WASABI-MAYONAISE
***
PAPRIKASOEP MET COQUILLES
***
WILDSTOOF VAN HERT
 KNOLSELDERIJPUREE
SPRUITJES & RODE KOOL
***
CHARLOTTE RUSSE MET FRAMBOZEN

vrijdag, 26 mei 2017 12:38

Eetplezier voor de hele familie!

Geschreven door

blog 26052017

Herken je het dat je je als ouder verheugt op een gezellige maaltijd met het gezin maar dat het toch anders uitpakt doordat de kinderen in koor roepen het eten niet lekker vinden? Merk dat je je zorgen maakt of je kindje wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt doordat het slechts een beperkte hoeveelheid voedingsmiddelen eet? Natuurlijk weet je vast wel wanneer jij wilt dat jouw kleintje zich optimaal blijft ontwikkelen op jonge leeftijd gezond leren eten heel belangrijk is. Feit is dat de manier waarop jouw kind vandaag omgaat met eten legt de basis voor de rest van het verdere leven. Wanneer een kind een verstoorde relatie met (gezonde) voeding heeft, kan dit niet alleen een mogelijk risico voor zijn of haar huidige gezondheid betekenen. Deze verstoorde relatie kan zelfs tot gezondheidsproblemen in de toekomst leiden. Obesitas en eetstoornissen als anorexia en boulimia kunnen een mogelijk gevolg zijn van een vroege verstoorde omgang met eten. Ook factoren als erfelijke aanleg spelen een rol in het ontwikkelen van deze aandoeningen. Gelukkig kun je zelf veel doen om je kindje zo gezond mogelijk te laten eten zodat het zich optimaal ontwikkelt. In deze blog wil ik je meer vertellen over het ontwikkelen van eetgedrag bij kinderen, verschillende soorten eters, selectief eetgedrag en wat je als ouder kunt doen om je kind te helpen een gezond eetgedrag te ontwikkelen. Eén ding is zeker, geef als ouder het goede voorbeeld!

vrijdag, 24 maart 2017 15:35

Hoe overleef je de meno-blues?

Geschreven door

blog 28032017

De overgang (ook wel menopauze of climacterium) wordt in de diverse culturen op verschillende manieren beleefd. Je zou de overgang de puberteit van de oudere vrouw kunnen noemen: de periode van de (hormonale) veranderingen! Gelukkig is in Nederland de overgang niet langer taboe. Vrouwen spreken openlijk over klachten en gaan zelf naar oplossingen zoeken. De gemiddelde overgangsleeftijd ligt rond de 50 jaar, de tweede levenshelft van het leven. Doordat de oestrogeenproductie afneemt hebben veel vrouwen klachten. Rond 80 – 90% van de vrouwen heeft last van opvliegers en andere typische overgangsklachten, gemiddeld enkele jaren lang. In welke mate een vrouw last heeft van opvliegers, transpireren en andere klachten wordt vooral bepaald door leefwijze en voeding. Het goede nieuws voor Nederlandse vrouwen in de overgang is dat door het aanleren van een gezond voedingspatroon en leefstijl de klachten kunnen worden verminderd.
Er zijn culturen waarin minder vrouwen last hebben van overgangsklachten omdat daar andere voedingspatronen voorkomen zoals in de Mediterrane landen waar veel verse groente, vis en olie gegeten worden, Midden en Zuid -Amerika waar veel peulvruchten en Japan en China waar veel sojaproducten gegeten worden. Deze voedingsgewoonten zijn niet alleen gunstig bij overgangsklachten maar ook allerlei vormen van kanker, ouderdomsdiabetes en hart- en vaatziekten komen in deze landen minder voor.
Wat kan ik doen om mijn overgang goed te doorstaan?

Pagina 1 van 2