Voeding&Gezondheid

Voeding&Gezondheid (27)

vrijdag, 26 mei 2017 12:38

Eetplezier voor de hele familie!

Geschreven door

blog 26052017

Herken je het dat je je als ouder verheugt op een gezellige maaltijd met het gezin maar dat het toch anders uitpakt doordat de kinderen in koor roepen het eten niet lekker vinden? Merk dat je je zorgen maakt of je kindje wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt doordat het slechts een beperkte hoeveelheid voedingsmiddelen eet? Natuurlijk weet je vast wel wanneer jij wilt dat jouw kleintje zich optimaal blijft ontwikkelen op jonge leeftijd gezond leren eten heel belangrijk is. Feit is dat de manier waarop jouw kind vandaag omgaat met eten legt de basis voor de rest van het verdere leven. Wanneer een kind een verstoorde relatie met (gezonde) voeding heeft, kan dit niet alleen een mogelijk risico voor zijn of haar huidige gezondheid betekenen. Deze verstoorde relatie kan zelfs tot gezondheidsproblemen in de toekomst leiden. Obesitas en eetstoornissen als anorexia en boulimia kunnen een mogelijk gevolg zijn van een vroege verstoorde omgang met eten. Ook factoren als erfelijke aanleg spelen een rol in het ontwikkelen van deze aandoeningen. Gelukkig kun je zelf veel doen om je kindje zo gezond mogelijk te laten eten zodat het zich optimaal ontwikkelt. In deze blog wil ik je meer vertellen over het ontwikkelen van eetgedrag bij kinderen, verschillende soorten eters, selectief eetgedrag en wat je als ouder kunt doen om je kind te helpen een gezond eetgedrag te ontwikkelen. Eén ding is zeker, geef als ouder het goede voorbeeld!

vrijdag, 24 maart 2017 15:35

Hoe overleef je de meno-blues?

Geschreven door

blog 28032017

De overgang (ook wel menopauze of climacterium) wordt in de diverse culturen op verschillende manieren beleefd. Je zou de overgang de puberteit van de oudere vrouw kunnen noemen: de periode van de (hormonale) veranderingen! Gelukkig is in Nederland de overgang niet langer taboe. Vrouwen spreken openlijk over klachten en gaan zelf naar oplossingen zoeken. De gemiddelde overgangsleeftijd ligt rond de 50 jaar, de tweede levenshelft van het leven. Doordat de oestrogeenproductie afneemt hebben veel vrouwen klachten. Rond 80 – 90% van de vrouwen heeft last van opvliegers en andere typische overgangsklachten, gemiddeld enkele jaren lang. In welke mate een vrouw last heeft van opvliegers, transpireren en andere klachten wordt vooral bepaald door leefwijze en voeding. Het goede nieuws voor Nederlandse vrouwen in de overgang is dat door het aanleren van een gezond voedingspatroon en leefstijl de klachten kunnen worden verminderd.
Er zijn culturen waarin minder vrouwen last hebben van overgangsklachten omdat daar andere voedingspatronen voorkomen zoals in de Mediterrane landen waar veel verse groente, vis en olie gegeten worden, Midden en Zuid -Amerika waar veel peulvruchten en Japan en China waar veel sojaproducten gegeten worden. Deze voedingsgewoonten zijn niet alleen gunstig bij overgangsklachten maar ook allerlei vormen van kanker, ouderdomsdiabetes en hart- en vaatziekten komen in deze landen minder voor.
Wat kan ik doen om mijn overgang goed te doorstaan?

blog 090217

Gezond eten is trendy en daar ben ik als diëtist heel blij mee. Al ruim 9 jaar leer ik dagelijks volwassenen en kinderen dat gezond eten leuk en lekker is en van groot belang is voor een goede gezondheid. Gezond eten kan voor iedereen verschillend zijn … heb je buikklachten bijvoorbeeld dan kan het vervangen van koemelk door sojamelk gezond zijn en ervoor zorgen dat je je goed voelt. Een gezond eetpatroon definieer ik overigens als een eetpatroon waarmee je je risico op chronische ziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker zoveel mogelijk verlaagt. Duidelijk is namelijk dat met een laag risico op chronische ziektes de kans groter is dat je in goede gezondheid oud wordt. Als alle Nederlanders zouden stoppen met roken, een gezond gewicht zouden hebben, voldoende zouden bewegen, niet te veel zout en verzadigde vetten zouden eten maar juist voldoende groenten, fruit, peulvruchten, noten, plantaardige olie, volkorengranen en vis dan zouden ongeveer 80% van alle coronaire hartziekten (bijv. een hartaanval), 75% van de beroerten, 90% van diabetes type 2 en 30 tot 50% van alle gevallen van kanker voorkomen kunnen worden. Helaas rookt 23% van de Nederlanders, is de helft te zwaar, beweegt 70% niet voldoende en eet bijna geen enkele Nederlander gezond. Slechts 5% eet voldoende groenten, minder dan 10% eet voldoende fruit en gemiddeld eten alle Nederlanders te veel zout en te weinig voedingsvezels. Het percentage Nederlanders dat wel eet volgende de richtlijnen voor gezonde voeding is maar 2%.  Schrikbarend laag dus. Daarom is een belangrijke vraag: hoe breng je nu die gezonde eetkeuze op een leuke manier in de praktijk? Daar wil ik in deze blog op ingaan. Ik wil je met dit blog inspireren op een leuke manier gezond te leren eten. Welkom in de wereld van de bowls, salades, gezonde pannenkoeken en gezonde snacks ….

dinsdag, 10 januari 2017 09:48

HAPPY YOU YEAR

Geschreven door

IMG 012017

“New Year, New Me” een uitspraak die tegenwoordig eerder onze ogen doet rollen, dan dat hij ons een schop onder onze kont geeft. Elk jaar is 1 januari weer het moment dat  de levensstijl eens flink onder de loep wordt genomen en (indien nodig) wordt geperfectioneerd. Lichamen van Victoria’s Secret Angels moeten het worden of van een bodybuilder. Betoverd door de “fit-challenges” en motiverende quotes en foto’s begint menig December-genieter zijn of haar nieuwe levensstijl, dit keer écht voorgoed. Vastbesloten sluiten ze achteraan in de lange rijen voor de sportsschool-kassa en rusten ze hun koelkasten uit met de nodige detox-middelen en superfoods.

Pagina 1 van 2